Gewoon Parapluutjesmos of...?

Gestart door xJochemx, september 03, 2020, 18:26:48 PM

Vorige topic - Volgende topic

xJochemx

Ik vraag het toch maar even voor de zekerheid. De automatisch soortherkenning gaf ook de suggestie voor een zeer zeldzame soort en toen ik daar wat naar ging kijken zag ik dat paarse randen een kenmerk van die soort waren. Maar zo'n zeldzame soort is misschien niet zo waarschijnlijk zo tussen een nog niet zo oud terras. Dus... Parapluutjesmos?

Het gaat om deze waarneming: https://waarneming.nl/observation/199514634/.
1 Parapluutjesmos - Marchantia polymorpha veldwaarneming
datum: 2020-09-03
locatie: Beek (Ubbergen - Gld) - dorp (GE)

foto's:




Alvast bedankt en vriendelijke groeten, Jochem.
Validator plantenluizen (bladluizen)
Onderzoeker van soorten in de tuin
Groot Gierzwaluw liefhebber
www.xjochemx.nl

Pluijm

#1
Ik denk dat je argwaan terecht is geweest, lijkt inderdaad op Preissia! Enig voorbehoud, want ik zie deze zeldzame soort zelden. Ik neem aan dat dat de soort was die je verdacht.
De paarse randen zijn goed te zien, geen spatbekers (maar dat zou toeval kunnen zijn) en ongelobde mannelijke dragers (antheridioforen). Bij Marchantia heb je een 8-10-lobbige mannelijke drager. Wellicht zie je ook jonge vrouwelijke dragers en is de vierlobbigheid daarvan nog niet zo ver.
Een jong terras vermeld je. Kan het zijn dat stenen/grond van elders is aangevoerd?
Met vriendelijke groet,
Arno van der Pluijm

xJochemx

Dank voor je reactie Arno!

Ja, zand en stenen voor het terras zijn zeker van elders aangevoerd, maar het zand is gewoon geel straatzand zegmaar, de stenen zijn getrommelde rode klinkers. Dichtbij (halve meter er vandaan ongeveer) heb ik wel een stukje met in de border wat mergelstenen.
Ik moest inderdaad aan Vierkantsmos denken, ik zag op foto's van goedgekeurde waarnemingen van die soort de opvallende paarse randen die het mos in mijn tuin ook heeft. De dragers doen me alleen wel erg aan Parapluutjesmos denken... Ik ga ze komende dagen goed in de gaten houden om te zien of er iets veranderd nog!
Validator plantenluizen (bladluizen)
Onderzoeker van soorten in de tuin
Groot Gierzwaluw liefhebber
www.xjochemx.nl

Pluijm

Ja interessant om te volgen. Preissia zou eenhuizig zijn, met mannelijke en vrouwelijke organen op één thallus, maar soms ontwikkelt zich maar één geslacht. Wellicht krijg je ook nog de 'vierkantige' vrouwelijke dragers te zien.
De ontwikkeling kan nog wel weken duren.

Zulke stenen zelf verzameld, of is zoiets in de handel, is een prezieze herkomst bekend? Zit het levermos ook op die mergelstenen?
Met vriendelijke groet,
Arno van der Pluijm

xJochemx

Inmiddels is de waarneming op waarneming.nl goedgekeurd als Parapluutjesmos.

Er veranderd ook weinig aan het spul. Oh well. Was wel even spannend.  :rolleye:
Validator plantenluizen (bladluizen)
Onderzoeker van soorten in de tuin
Groot Gierzwaluw liefhebber
www.xjochemx.nl

Pluijm

De admin van dienst heeft wellicht toch gelijk met Marchantia! Misschien zijn de mannelijke dragers meer gelobd dan ik dacht. Hopelijk nog wat meer foto's?
Met vriendelijke groet,
Arno van der Pluijm

xJochemx

Ik heb een foto van de onderzijde toegevoegd. Als er nog meer nodig zijn hoor ik het graag!
Validator plantenluizen (bladluizen)
Onderzoeker van soorten in de tuin
Groot Gierzwaluw liefhebber
www.xjochemx.nl

xJochemx

Ok... Ik was nog even aan het googlen en kwam een fraaie PDF tegen (https://rbg-web2.rbge.org.uk/bbs/Activities/liverworts/Preissia%20quadrata.pdf). Er staat te lezen: "Plants are not aromatic, although the thallus has a distinctively hot taste when nibbled on the tip of the tongue." en "The hot taste of Preissia is unique among British Marchantiales."

Nou... Ik ben dus meteen maar gaan proeven en verrek! Het is prikkelend peperig! Dit moet 'm dan haast wel zijn, maar ik hoop dat de foto van de onderkant ook zekerheid biedt, want die smaak is wellicht moeilijk als bewijs aan te voeren. Hahahah!
Validator plantenluizen (bladluizen)
Onderzoeker van soorten in de tuin
Groot Gierzwaluw liefhebber
www.xjochemx.nl

Pluijm

Was een hele puzzel. Eindconclusie toch Marchantia vanwege de randschubben op de foto. Die vreemde smaak is inderdaad dan een nieuw kenmerk, ook voor Marchantia? Moet ook eens vaker proeven.
In ieder geval geleerd dat thalli zonder broedbekers lastig zijn.
Met vriendelijke groet,
Arno van der Pluijm