Onbekend huidje van nachtvlinder.

Gestart door Anser, september 03, 2020, 10:11:42 AM

Vorige topic - Volgende topic

Anser

Ik zou graag willen weten welke soort dit is.
Het gaat om deze waarneming: https://waarneming.nl/observation/199497099/.
1 Macronachtvlinder onbekend - Heterocera indet. cocon, gezien
datum: 2020-08-31
locatie: Markelo - Natuurreservaat De Borkeld (OV)

foto's:




2 lege huidjes op de grond. Bij voorbaat dank.
Jan Wessels.

Rayan Majoor

Wat een monsterlijk ding - houd ik wel van B)
Zo'n opmerkelijke pop als deze zou ik waarschijnlijk wel herkennen, en ook m'n zoektocht heeft niks opgeleverd: denk dus niet dat het een vlinderpop is (zou het deel van de vleugels ook wel vrij klein voor zijn). Heeft ook wel wat weg van een langpootmugpop, maar klopt ook niet helemaal met de poppen waar ik ervaring mee heb (poten zitten bijvoorbeeld verkeerd en die hebben vgm altijd wel twee kleine 'antennen' op de kop. Kevers hebben vaak opzij stekende poten en een duidelijke kopstructuur. Bladwespen vaak langere poten en duidelijke antennen (dacht even aan de reuzenhoutwesp dus vandaar dat ik de bladwespen noem, maar bij de reuzenhoutwesp verwacht je ook wel de legboor... tenzij het een mannetje is).
Wat het dus is... geen idee. Denk dat je bij de mug-achtigen nog het meest kans hebt.
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

Anser

Rayan, In ieder geval bedankt voor de moeite.
gr. Jan.


Rayan Majoor

Interessant, dat lijkt het inderdaad te zijn. Nog nooit pre-imago stadia gezien van roofvliegen. Leuk :duim:
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

Anser

Ja, Dat zal het inderdaad zijn. Henk, bedankt voor de ontsluiering.
gr. Jan.