Hoofdmenu

Jonge tijger?

Gestart door Henri van Dodeweerd, september 02, 2020, 21:42:20 PM

Vorige topic - Volgende topic

Henri van Dodeweerd

Ik zou graag willen weten welke soort dit is.
Het gaat om deze waarneming: https://waarneming.nl/observation/199421171/.
1 Witte tijger - Spilosoma lubricipeda rups
datum: 2020-09-01
locatie: IJsselmuiden - Het meer (OV)

foto's:


Met vriendelijke groet,
Henri van Dodeweerd

Rayan Majoor

sneeuwbeer of witte tijger inderdaad, witte tijger is het hoogstwaarschijnlijk obv vindplaats, maar da's zeker geen garantie
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

Henri van Dodeweerd

Dank je, Rayan!
Zijn deze soorten als rups van elkaar te onderscheiden? In waarneming zijn er best veel goedgekeurde rupsen. Of is dit allemaal op basis van waarschijnlijkheid? (allemaal uitgekweekt zal denk ik ook niet zo zijn ;))
Met vriendelijke groet,
Henri van Dodeweerd

Rayan Majoor

Omgeving en waardplant zeggen vaak ook veel: de sneeuwbeer is een soort van natte gebieden en zal je zelden in een goed onderhouden moestuin vinden, waar de witte tijger zich prima thuis voelt. Ook zouden ze een andere kleur voetjes hebben, maar daarvoor moet je wel een erg goede foto hebben. Meeste die goedgekeurd zijn zullen op basis van verspreiding zijn, of door admins die niet weten dat de sneeuwbeer er bijna hetzelfde uit ziet (zou als het goed is niet het geval moeten zijn, maar ik kom zo hier en daar nog wel verkeerd gedetermineerde goedgekeurde rupsenwaarnemingen tegen waarbij zoiets het geval is: de admin had hem als die soort herkend en niet gecontroleerd of er gelijkende soorten zijn)
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

Henri van Dodeweerd

Dag Rayan,

Ik weet natuurlijk niet hoe goed je de foto's van de voetjes moeten zijn. Ik heb ook niet kunnen vinden wat het verschil zou moeten zijn. Maar is dit voldoende?

Met vriendelijke groet,
Henri van Dodeweerd

Rayan Majoor

voetjes lichtgekleurd: witte tijger   -   voetjes oranjerood gekleurd: sneeuwbeer
Witte tijger dus inderdaad :duim:
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

Henri van Dodeweerd

Witte voetje bij witte tijger.. Dat is te onthouden ;)

Dank je Rayan!
Met vriendelijke groet,
Henri van Dodeweerd