Geen patrijs, misschien iets wat erop lijkt?

Gestart door Meindert, augustus 31, 2020, 21:04:16 PM

Vorige topic - Volgende topic

Meindert

Hoi,

Een collega van mij stuurde deze foto. Zonder in het vogelboek te kijken, dacht ik aan een patrijs, maar dat is het niet. Heeft iemand een suggestie wat het wel is?

Groet,
Meindert
Groet,

Meindert en Rixte

frankneijts

Ik zou beginnen met het plaatsen van datum en plaats van de foto, eventueel navragen van ..Dat is in het geval van een hoen extra belangrijk omdat dat geen trekkers of zwervers zijn en dus kan die informatie rechtstreeks naar de naam van de soort leiden.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Meindert

Groet,

Meindert en Rixte

tekenaar

Paul Veenvliet
dieren en planten tekeningen: https://paulveenvliet.art/
excursies in Slovenie: https://www.slovenia-nature-guide.si/

OJGoreng

Citaat van: tekenaar op september 01, 2020, 09:34:01 AM
Tortelduif zonder staartveren?
Of idem holenduif (lichte stuit); foto lijkt in erg warm licht genomen. Ik vind de vorm van de vleugelpunt dan wel wat lastig te plaatsen, maar bij maar één (actie)foto is dat misschien niet een heel handig kenmerk om aandacht aan te besteden.
Met vriendelijke groet, Zainal

Jacob Molenaar

Groeten van Jacob Molenaar.
Levenslijst vogels 442 soorten, totaal 5000 soorten.

To be at the right moment, at the right place, with the right gear, or not to be, that is the question. B)

Meindert

Heel erg bedankt voor jullie reacties, ik zie het nu ook inderdaad, het is een duif. Het was een groep van 8 vogels bij de Moerputten, weet ik inmiddels.
Groet,

Meindert en Rixte

Oenanthe

Voor een holenduif oogt de vogel op de foto wel buitengewoon bruin. Een holenduif is een grijsblauwe vogel in alle kleden, met of zonder staart.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

Morten

Citaat van: Oenanthe op september 04, 2020, 15:55:04 PM
Voor een holenduif oogt de vogel op de foto wel buitengewoon bruin. Een holenduif is een grijsblauwe vogel in alle kleden, met of zonder staart.

Dat klopt echt niet, juveniele vogels hebben een duidelijke bruine waas over de bovendelen. Tel daar de ogenschijnlijk opvallend warme kleurtint van de foto bij op en je zou op bovenstaand beeld kunnen uitkomen.

Maar de witte banden over de bovenvleugels passen dan nog steeds niet op holenduif, wel op juveniele houtduif. De witte stuit blijft wel gek, dan toch een gekke kleurslag stadsduif?
Groet, Morten


OJGoreng

Citaat van: Morten op september 04, 2020, 16:22:44 PM
Maar de witte banden over de bovenvleugels passen dan nog steeds niet op holenduif, wel op juveniele houtduif.

Die stuurden mij juist richting holenduif, eigenlijk. Op afstand vind ik ze het makkelijkst te herkennen aan dat lichte (niet witte, dat zal weer een belichtingsdingetje zijn) vlak. Zie bijvoorbeeld deze:


Met vriendelijke groet, Zainal

Morten

Citaat van: OJGoreng op september 04, 2020, 16:59:19 PM
Citaat van: Morten op september 04, 2020, 16:22:44 PM
Maar de witte banden over de bovenvleugels passen dan nog steeds niet op holenduif, wel op juveniele houtduif.

Die stuurden mij juist richting holenduif, eigenlijk. Op afstand vind ik ze het makkelijkst te herkennen aan dat lichte (niet witte, dat zal weer een belichtingsdingetje zijn) vlak. [...]

Grappig, dat is mij nooit zo opgevallen eigenlijk. Misschien is dat vooral een kwestie van kijkhoek. Als ik naar deze foto's van vogels in de hand kijk, is dat alvast een stuk minder opvallend.

In ieder geval durf ik me nu niet zo gauw meer hard te maken voor de ene of de andere (t.w holen- of houtduif).
Groet, Morten


Guus Peterse

Die donkere randen langs de vleugels zijn natuurlijk kenmerkend voor holenduif. Ziet er bij houtduif toch anders uit.
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

OJGoreng

Plaatje uit de Collins (ANWB-gids) verheldert veel.
Met vriendelijke groet, Zainal

frankneijts

Citaat van: OJGoreng op september 04, 2020, 22:32:17 PM
Plaatje uit de Collins (ANWB-gids) verheldert veel.

"Spot on ..!"  Goed werk Zainal.. B)
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'