Wespendief of toch buizerd

Gestart door Stefan v. Schaik, augustus 29, 2020, 17:43:32 PM

Vorige topic - Volgende topic

Stefan v. Schaik

Ha mensen,

In juli van dit jaar vloog een roofvogel over mijn tuin. Allereerst ging de gedachte uit naar buizerd (meest logische soort in deze periode), maar na het zien van de foto toch enige twijfel. Beest zat behoorlijk hoog en het licht was niet al te best, maar toch een fototje geprobeerd te maken.

De kop lijkt erg slank (mogelijk door het tegenlicht) wat mij laat twijfelen tussen wespendief en buizerd. De donkere kop staat behoorlijk in contrast met het lichte lijf. Dat zou juist voor buizerd moeten pleiten.

Kan iemand van jullie hier wat van maken?

https://waarneming.nl/waarneming/view/196048847
Stefan van Schaik

mgieskens

Volgens mij een Buizerd.
In plaats van naar de kop kun je beter naar de tekening van de vleugels kijken.
Michèl Gieskens
Haagse Vogelbescherming - www.haagsevogels.nl

Een mens gelooft niet wat hij ziet, maar ziet wat hij gelooft

OJGoreng

Citaat van: mgieskens op augustus 29, 2020, 18:10:45 PM
In plaats van naar de kop kun je beter naar de tekening van de vleugels kijken.

Klopt. Die maakt het een prima wespendief. De paarse vertekening maakt het beeld wat lastig, maar let op de dikke, strak begrensde achterrand (volwassen buizerd heeft dat op zich ook, maar wat minder dik en wat minder strak begrensd ;)) en de twee losse dunnere banden; buizerd heeft er meer. Vingers zijn alleen aan de punt zwart ("in de verf gedoopt"), bij buizerd loopt dat verder door. Die afgeplatte,  ovale polsvlek is ook typisch, al zie je die ook wel eens bij buizerd (en bij visarend, de typische instinker bij dit soort lichte beesten),
Met vriendelijke groet, Zainal

mgieskens

Tja, in de goede richting gekeken en me er toch op verkeken  :-[
Dus toch een Wespendief.
Michèl Gieskens
Haagse Vogelbescherming - www.haagsevogels.nl

Een mens gelooft niet wat hij ziet, maar ziet wat hij gelooft

Stefan v. Schaik

Dank! Dan zat ik voor mijn gevoel dus toch al goed.
Altijd leuk, dit soort mysterieuze vogels ;)
Stefan van Schaik