Icarus blauwtje of bruin blauwtje

Gestart door rlstolk, juni 01, 2021, 12:43:40 PM

Vorige topic - Volgende topic

rlstolk

Beste,

Afgelopen weekend maakte ik de bijgevoegde foto in Meijendel. Obsidentify geeft met grote zekerheid aan dat het om een bruin blauwtje gaat. Ik heb op internet een goede beschrijving van de verschillen op zowel boven- als bovenvleugel gevonden en twijfel tussen dit en een vrouwtje icarusblauwtje. Is de franje "geblokt" of niet?

Extra informatie: binnen pakweg een meter zat een mannetje icarusblauwtje die een paar keer naar de vlinder op de foto vloog zonder dat er verder veel interactie tussen de twee was. Ze gingen niet om elkaar heen cirkelen en de vlinder op de foto verplaatste zich niet veel.

Is uit deze informatie voldoende duidelijk te halen om welk van de twee soorten het gaat? Zo ja, waar is dat dan aan te zien?

Bij voorbaat dank!

Vriendelijke groet,


Robert Stolk

caliprobola

De foto is voor mij te slecht om te kunnen zeggen over welke soort het gaat. De geblokte franje van bruin blauwtje vind ik een slecht kenmerk, indien aanwezig is het zeker een aanwijzing maar de geblokte franje is duidelijker aanwezig bij vrouwtjes en duidelijker bij zomergeneraties. Een mannetje voorjaarsgeneratie heeft gewoonlijk een eenkleurig witte franje (zie bv mijn foto hier). Om tot soortsID te komen bij foto's waarop enkel de bovenzijde te zien is kijk ik daarom naar:

(1) eventuele geslachtskenmerken; dit kan aan de vorm van het achterlijf in een groot deel van de min of meer scherpe foto's;
(2) de vorm en intensiteit van de oranje vlekken; bij vrouwtjes bruin blauwtje lopen de oranje vlekken steevast scherp afgelijnd door tot in de voorvleugeltop, bij icarusblauwtje in NW-Europa zijn ze quasi steeds kleiner, lopen niet tot in de vleugeltop en zijn ze minder scherp afgelijnd. Bij mannetjes bruin blauwtje lopen de vlekken ook niet tot in de vleugeltop, ze verkleinen graduaal naar de top toe, maar ze zijn wel scherp afgelijnd. Let op, in Z-Europa heb ik de ervaring dat de oranje stippen op de bovenzijde bij vrouwtjes icarusblauwtje groter en intenser kunnen zijn.

Maar op jouw foto kan ik het achterlijf niet inschatten en kan ik de intensiteit en scherpte van de oranje vlekken op de bovenzijde niet inschatten.

rlstolk

Beste Pieter,

Bedankt voor je uitgebreide reactie! Nuttige informatie om mee te nemen bij toekomstige determinatie.

Vriendelijke groet,


Robert