Hoofdmenu

Wespendieven!

Gestart door Jeroen Nagtegaal, mei 09, 2008, 12:03:49 PM

Vorige topic - Volgende topic

Jeroen Nagtegaal

Enkele berichtjes vna BB van het afgelopen kwartier!
CiteerHoi,
Ter info voor de gelukkigen die buiten kunnen...
Krijg net een sms van Michael, al 36 wespendieven over
Tienen waaronder een groep van 23!!

Ken meldt nu net een groep van 3 over Mechelen...

Ciao,
Regis
CiteerHallo,

Michael Vandeput en Erwin Hoebrechts staan momenteel te tellen aan de Bezinkingsputten van Tienen. Er passeerde al 47 wespendieven. Ook 1 zwarte wouw.

Groeten,

Peter
CiteerWespendieven!
Ik kijk zelf net 10 seconden naar boven en zie der meteen ene overkomen,
er komt een zwar bus aan!
Profiteer ervan want zo vaak maken we dat niet mee dat ze zo ver
westelijk gebalzen worden

Frank
CiteerMiljaar!! ik kijk net nog eens omhoog en meteen een groep van 13 en nog
ene derachter (in tessenderlo)

Dit gaat heel hard

Frank
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

TjeerdBurger

en ook hier in Nederland zijn ze gearriveerd! Gister had ik m'n 1e op telpost de Blauwe Kamer en vanochtend, rond n uurtje of 9, 2 laag overvliegende wespendieven. Spannend!

Jeroen Nagtegaal

Gisteravond 1 door de tuin, vanochtend 2 1/2 uur langs de maas getsaan maar geen orvers te zien, alleen een rode wouw,
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

henkjanvdkolk

vanochtend wezen tellen in de BlaKa [van 8 tot 1 uur]:
17 Wespendieven [ikzelf heb er 15 gezien] en een rode wouw!

Voorlopig blijft het dit weer dus mischien worden het er nog wel veel meer!
Groeten,
Henk-Jan van der Kolk

Justin Jansen

4 + 1 met daarbij twee Roodpootvalken over mijn tuin in Grave!
M.v.g., Justin Jansen


TjeerdBurger

ja die vliegen ook goed! Over de Brunsummerheide vlogen 91 wespendieven en ook andere telposten hebben goeie aantallen. Er komt trouwens nog meer aan want ook in België vliegen ze nog steeds goed

Kaja

Zouden de wespendieven al 'op' zijn? Vandaag zijn er nog niet veel gezien.

Tukkerbird

Vandaag veel trek van Wespendieven boven Paesens{lauwersmeer}
Binnen een uur kwamen er zeker 150 over vliegen,helaas allemaal heel hoog.
Zijn er nog meer mensen die iets van deze trek hebben mee gekregen.

DanielS

CiteerVandaag veel trek van Wespendieven boven Paesens{lauwersmeer}
Binnen een uur kwamen er zeker 150 over vliegen,helaas allemaal heel hoog.
Zijn er nog meer mensen die iets van deze trek hebben mee gekregen.
Ik heb er eentje boven zuidlaren gezien.. maar verder niets.
Daniel

Thijs Fijen

Wel opvallend veel (jonge) buizerden over telpost Brobbelbies Noord...
Thijs Fijen

frankw

Dit weekend was ook goed! zondag 39 over telpost Elten 1 groep van 22!! Helaas was ik om 14.00 naar huis gegaan toen er 'pas' 6 over waren gekomen..

Inge van der Wulp

Gisteravond 2 over de westzaner polder toen ik daar liep. Leuk hoor kom maar op met die wespendieven!
Groeten, Inge van der Wulp

Mijn eigen website: http://ingevanderwulp.nl

frankw

#12
Helaas is de piek alleen alweer voorbij vrees ik..

wel 2-3000 Sperwer over in falsterbo dit weekend dus die moeten ook op korte termijn door gaan komen in grotere aantallen..

Kasper S

Mijn grootste groep bestond helaas maar uit 2. Wel veel overtrekkende Buizerden.
Groet,
Kasper Sommer

Willemstad | Curaçao

frankw

waar, wanneer? Het is nog wel vroeg voor 'grote groepen' Buizerds om op trek te gaan volgens mij.. Dat begint pas zo'n beetje eind september. Lokale verplaatsing kan natuurlijk ook..

Tukkerbird

CiteerHelaas is de piek alleen alweer voorbij vrees ik..

wel 2-3000 Sperwer over in falsterbo dit weekend dus die moeten ook op korte termijn door gaan komen in grotere aantallen..
Zondag was zeker nog goed met 57 x wespendief.
De trek van de sperwers is bijna niet te volgen omdat ze vaak te hoog zitten,meestal ondek je er één als je naar  andere roofvogels zit te kijken. Meestal vliegen ze daar nog ver boven.

frankneijts

#16
CiteerDe trek van de sperwers is bijna niet te volgen omdat ze vaak te hoog zitten,meestal ondek je er één als je naar  andere roofvogels zit te kijken. Meestal vliegen ze daar nog ver boven.
Dat is helemaal afhankelijk van de wind. Als er tijdens de najaarstrek een stevige zuidwester waait (en dat is vaak in NL) vliegen Sperwers (en andere rovers) helemaal niet zo hoog en zijn ze prima te zien (en te tellen). Hebben ze de wind in de rug (N, O of NO in 't najaar) dan kunnen ze erg hoog gaan inderdaad.
Overigens zag ik op sommige telposten nogal wat trekkende Buizerden (trektellen.nl) de afgelopen dagen. Zoals Frank W. al opmerkt zouden dat heel goed lokale verplaatsingen kunnen zijn maar evengoed kunnen nogal wat jonge Wespendieven voor Buizerden zijn aangezien. Qua structuur lijken jonge Wespen soms akelig veel op dito Buizerden......  
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Marc Bulte

#17
Citeer
Overigens zag ik op sommige telposten nogal wat trekkende Buizerden (trektellen.nl) de afgelopen dagen. Zoals Frank W. al opmerkt zouden dat heel goed lokale verplaatsingen kunnen zijn maar evengoed kunnen nogal wat jonge Wespendieven voor Buizerden zijn aangezien. Qua structuur lijken jonge Wespen soms akelig veel op dito Buizerden......
Wij hadden er op de Oelemars ook vrij veel zondag. Ze gingen allemaal in kleine groepjes of alleen hoog ri ZW. Waren allemaal zekere buizerds en geen jonge wespendieven die we ook wel zagen. In Falsterbo hadden ze afgelopen weekend ook al weer een dag met 300+ buizerds dus het zal zo langzamerhand toch wel weer beginnen.
Groeten,
Marc Bulte
Mijn fotosite

frankw

Alleen de rest van de week helemaal niets..
Dus dat zal, denk ik, dan een kleine vroege groep zijn geweest die proviteerden van de 2 dagen fatsoenlijk weer om wellicht alvast de eerste stap richting zuid te zetten.

frankw

Overigens had ongeveer alles een opleving afgelopen weekend. De rest van de week is het met bijna alles ook heel matig