Heb net even gekeken op dokterdokter.nl en de rode bultjes worden waarschijnlijk veroorzaakt door overgevoeligheid voor UV-A licht. Er zijn tabletten en zalfjes (met corticosteroiden) tegen de jeuk, maar kan niets vinden om het te voorkomen. Behalve een goede zonnecreme die ook beschermd tegen UV-A licht (die heb ik) en langzaam je huid laten wennen aan de zon (en dat doe ik ook, want ik ben altijd buiten). De ellende begint al vroeg in het voorjaar, bij de eerste zonnestralen krijg ik al blaasjes op mijn oren en dan gaat gelijk de Fjallraven UV bestendige en muskietenbestendige hoed op, dat helpt.
Ook heb in het veld altijd een broek aan van hetzelfde materiaal, want alles wat maar kan steken moet mij hebben. Nadeel van deze kleding is dat het veel te warm zit en ik inventariseer in een gebied, waar het altijd nat is dus laarzen ook moeten, waarin je in de zomer tot je middel in de vegetatie verdwijnt en geen schaduw te vinden is.
De enige manier om het niet al te warm te krijgen is liters water meenemen en een T-shirt aantrekken, maar alles wat bij mij wordt blootgesteld aan de zon, komt onder de rode bultjes te zitten. Heeft er nog iemand tips voor een zonnecreme die hier tegen helpt? De boerka vind ik ook geen optie!