Hoofdmenu

Koraaljuffers

Gestart door theomuusse, augustus 30, 2020, 14:51:12 PM

Vorige topic - Volgende topic

theomuusse

Hallo allen,
sinds enkele jaren zijn er in Zeeland en Zuid-Holland enkele vindplaatsen van Koraaljuffer bijgekomen.
Het betreffen op 3 plekken tuinvijvers.
Het lijkt er dus sterk op dat ze zijn meegelift.
Heeft iemand een idee welke planten verantwoordelijk zijn voor deze Koraaljuffers?
Eerst werd gedacht aan turf, maar is dat wel zo?

Theo

AvanderHeijden

#1
Citaat van: theomuusse op augustus 30, 2020, 14:51:12 PM
Hallo allen,
sinds enkele jaren zijn er in Zeeland en Zuid-Holland enkele vindplaatsen van Koraaljuffer bijgekomen.
Het betreffen op 3 plekken tuinvijvers.
Het lijkt er dus sterk op dat ze zijn meegelift.
Heeft iemand een idee welke planten verantwoordelijk zijn voor deze Koraaljuffers?
Eerst werd gedacht aan turf, maar is dat wel zo?

Theo

Interessant, ben benieuwd of hier duidelijkheid over komt. Ik zie net een vervaagde waarneming langskomen in de buurt van Gouda. Niet in of bij een tuin maar gewoon in het laagveen. Koraaljuffers in het laagveen is overigens niet uniek, ze zitten ook volop in de Lindevallei bijvoorbeeld, maar dat is dan wel weer meer in het oosten van NL en dus dichter bij andere bekende vindplaatsen.

migratorius

De enige planten die het leuk doen in een tuinvijver en in zuur milieu lijken me waterlelies. Wellicht dat sommige tuinbezitters die zonder scrupules uit vennen meenemen (genoeg vennen met exotische waterlelies waar dat voor mij geen probleem zou zijn...). Maar daarvoor zou je eigenlijk een floristische tuinexcursie moeten houden.

Turf lijkt me eigenlijk een logischere bron.

JanHein

AvanderHeijden

Ik zou spontane vestiging niet afschrijven als mogelijkheid, het is een soort die makkelijk over het hoofd wordt gezien.

marcel234

Citaat van: AvanderHeijden op september 02, 2020, 16:05:09 PM
Ik zou spontane vestiging niet afschrijven als mogelijkheid
Koraaljuffers schijnen sneller te verspreiden  in warme zomers en in een tuin vallen ze meer op.

grunsven

Spontane vestiging lijkt me ook zeker niet uitgesloten inderdaad.
Het is een soort die zich in het landen best uit kan breiden door verzuring en klimaatverandering.
Roy van Grunsven
De Vlinderstichting - Dutch Butterfly Conservation (www.vlinderstichting.nl)

arjan.kop

Ik weet van oudere waarnemingen in de Reeuwijkse Hout. Heb ze er zelf nooit gezien, dus als ze er nog zitten is het in bijzonder lage aantallen. Onmogelijk lijkt het me geenszins.