groene schotelkorst

Gestart door vdvaart, augustus 30, 2020, 14:13:14 PM

Vorige topic - Volgende topic

vdvaart

Deze wil ik graag op naam brengen. Ter plekke dacht ik aan een poederkorst maar op de detailfoto's meen ik nu apotheciën te zien, lichtbruine helemaal ingesneeuwd met de groenige soridien. Leek me opvallend genoeg voor validatie, maar die blijft uit. Zijn de foto's onvoldoende voor identificatie? Wat zou het kunnen zijn?

Ik zou graag willen weten welke soort dit is.
Het gaat om deze waarneming: https://waarneming.nl/observation/199043700/.
1 Groene schotelkorst - Lecanora conizaeoides
datum: 2020-08-14
locatie: Emmerveld - Hunebedden D38, D39 & D40 (DR)

foto's:






d40
Met vriendelijke groet
Koos van der Vaart

Sander v Zon

Hoi Koos, dit is volgens mij inderdaad Groene Schotelkorst. Waarom de validatie uit blijft zou ik niet weten, de foto lijken mij duidelijk genoeg. Misschien door de admins over het hoofd gezien?
Groeten,
Sander

vdvaart

Dank je wel Sander, fijn dat je reageert. Ik houd hem op deze soort.
Met vriendelijke groet
Koos van der Vaart

Pluijm

Hoi Koos, ik weet weinig van steensoorten, maar L. conizaeiodes (enige vierklinkerwoord?) hoort een karakteristieke P+ rood reactie te hebben. Mocht je er wat afgekrabd hebben...
Met vriendelijke groet,
Arno van der Pluijm

Pluijm

uioever.  ;D
Oeverkant wilgenbos met ingespoelde uien, Biesbosch 2020.
Met vriendelijke groet,
Arno van der Pluijm

vdvaart

#5
Dag Arno, nee, ik heb niets afgekrabt, dat doe je niet bij hunebedden, vind ik. In alle eerlijkheid één uitzondering gemaakt op die regel maar goed. Je foto van uien is leuk maar de relatie met dit item ontgaat me nog...
Met vriendelijke groet
Koos van der Vaart


Pluijm

Ik dwaalde af bij conizaeoides, een tongbreker, 'uioever', flauw . :blink:
Met vriendelijke groet,
Arno van der Pluijm

H Timans

Ik denk trouwens niet dat dit groene schotelkorst is, kan best een lecanora zijn maar heb niet zeker welke.
Mvg Harold Timans

vdvaart

Heb je een suggestie voor andere mogelijkheden Harold? En wat zie jij (niet) waardoor je denkt dat het geen groene schotelkorst is? Voor mij nog een onbekende dus het was maar een gok. Ik zag wel (Veldgids)  dat die op hunebedden voorkomt.
Met vriendelijke groet
Koos van der Vaart