Ik heb gezondigd

Gestart door Guido Berger, september 10, 2020, 18:49:22 PM

Vorige topic - Volgende topic

Guido Berger

Ik ben zo dom geweest om een mos te verzamelen, mijn eerste mos. Op steen - die korstmossen ken ik zo goed dat het me niet afleid.
Ik heb een veldgids 1998, de beknopte mosflora en echt waar een tekeningenboek Landwehr.

Ik wil niet kant en klaar het antwoord krijgen want dan leer ik niks.
En ook wil ik niet aan het begin in de sleutel beginnen, dan ontplof ik omdat ik zoveel termen niet ken.

Het liefst wil ik één of twee vragen krijgen die ik uit moet zoeken. Dan reageer ik. En zo tot ik er uit ben.
Hopelijk wil iemand mij op deze manier helpen met de determinatie?

- Ik vermoed dat dit een bladmos is.
- En die haar aan het puntje van het blad heet vast een glashaar.
Dat is alles wat ik weet.

Het mos zat tussen twee basaltstenen.

Het gaat om deze waarneming: https://waarneming.nl/observation/199877888/.
1 Mos onbekend - Bryophyta indet.
datum: 2020-09-10
locatie: Diemen - Vijfhoek (NH)

foto's:



Pluijm

De waarachtige BLWG-er doet beide!
Zoeken bij een restgroep acrocarpe (rechtopstaande mossen) mossen en dan verder met glasharen?
Met vriendelijke groet,
Arno van der Pluijm

William de Jong

Misschien moet je dan de 'basisgids mossen' kopen. Leuk/toegankelijk voor de beginner en deze soort staat daar ook in. ;)

Groeten, William de Jong

Guido Berger

Citaat van: Pluijm op september 10, 2020, 18:52:20 PM
De waarachtige BLWG-er doet beide!
Zoeken bij een restgroep acrocarpe (rechtopstaande mossen) mossen en dan verder met glasharen?

Arno ik kom restgroep topkapselmossen p.65 (beknopte flora) en en restgroep generfde slaapmossen tegen p.76.
Bij beide vind ik niks van glasharen. Wel gestekelde nerf, dat is vast iets anders?

Pluijm

Citaat van: Guido Berger op september 10, 2020, 19:20:06 PM
Arno ik kom restgroep topkapselmossen p.65 (beknopte flora) en en restgroep generfde slaapmossen tegen p.76.
Bij beide vind ik niks van glasharen. Wel gestekelde nerf, dat is vast iets anders?
Dat was een reactie zo uit het hoofd. Met het boek erbij.
Pag. 55 Algemene sleutel, 90-91-238 beginnetje.
Met vriendelijke groet,
Arno van der Pluijm

lukasverboom

Oei, dat is niet de makkelijkste om mee te beginnen! Succes!
Groet,
Lukas

Marien bioloog
Favoriete groepen: korstmossen, mossen, schelpen, vleermuizen, mariene dingen.

Korstmossen in de tuin? https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,464730.0.html

Pluijm

Citaat van: Pluijm op september 10, 2020, 19:29:47 PM
Dat was een reactie zo uit het hoofd. Met het boek erbij.
Pag. 55 Algemene sleutel, 90-91-238 beginnetje.
Vergeet ook deze route  :(, kom je niet mee uit. De uittredende nerf van jouw mos wordt blijkbaar niet als een glashaar gezien.
Inderdaad een hele lastige om mee te beginnen. Ik ga je de route voorzeggen.
pag 65. 270-272-273-274-275-276-277-279-333.
pag 68. 333-334-335-336-351-352-353-354-355-Knikmosfamilie. Hier is heel gemakkelijk in te verdwalen. Bryum wellicht moeilijkste geslacht in Nederland.
pag. 344. 1063-1064-1066-1094-1095-1117-1122-1125 Bryum capillare-groep.
Er zijn ook nog vele andere routes, dan moet je weten dat in de bladoksels bij dit mos, dunne broeddraden kunnen zitten.
Uiteindelijk: Bryum capillare
Voor beginner met boek niet te doen.
Toch vrij gemakkelijke soort, die je buiten de sleutels om leert: breed eivormig, doorzichtig blad, grootste bladbreedte boven het midden, lange uittredende nerf. En makkelijkste: droog blaadjes in een spiraal.
Ik zou zeggen probeer nog een andere. Liefst geen rare Bryum!
Met vriendelijke groet,
Arno van der Pluijm

Guido Berger

#7
Hmmm dit moet ik nog even nalezen.

Ik kwam uit op Grijze haarmuts ... Maar de nerf is inderdaad doorlopend! Zie de foto die ik erbij heb gezet.

#Willem - stond deze in de basisgids?

#Arno - weet je hoe ik begonnen ben met korstmossen? Op graniet in de Noordoospolder. Daar ben ik maanden gebleven totdat ik het redelijk te pakken had. Voorlopig neem ik denk ik enkel iets mee van steen.
HEEL ERG BEDANKT!

William de Jong


Groeten, William de Jong

Pluijm

Citaat van: Guido Berger op september 10, 2020, 20:19:25 PM
#Arno - weet je hoe ik begonnen ben met korstmossen? Op graniet in de Noordoospolder. Daar ben ik maanden gebleven totdat ik het redelijk te pakken had. Voorlopig neem ik denk ik enkel iets mee van steen.
Dan ben je meteen ook maar met de Verrucaria's begonnen zeker? ;D
Ik ken al dat steenspul (korstmossen) nog maar amper, heb bewondering voor jullie!
Ben zo eigenwijs om te denken dat boommossen makkelijker zijn om mee te beginnen.
Met vriendelijke groet,
Arno van der Pluijm

Pluijm

Heb je trouwens gezien hoe mooi en informatief dat blaadje mos is, dat je op de foto hebt gezet?
Een bladzoom, een uitredende bladnerf, bladtandjes, lange cellen, ruitcellen, bladgroenkorrels, noem maar op. Zo kant en klaar zichtbaar. Lukt je niet bij een korstmos.
Met vriendelijke groet,
Arno van der Pluijm

marcel234

Citaat van: Pluijm op september 10, 2020, 20:40:30 PM
Een bladzoom, een uitredende bladnerf, bladtandjes, lange cellen, ruitcellen, bladgroenkorrels, noem maar op. Zo kant en klaar zichtbaar.
Dit verwijst niet naar dit topic maar de foto bij de waarneming....