Scheefbloemwitje?

Gestart door marijn, augustus 27, 2020, 18:20:14 PM

Vorige topic - Volgende topic

marijn

Hallo Pieter, wat denk je van deze?

Ik zou graag willen weten welke soort dit is.
Het gaat om deze waarneming: https://waarneming.nl/observation/199117315/.
1 Scheefbloemwitje - Pieris mannii imago
datum: 2020-08-26
locatie: Wassenaar - dorp (ZH)

foto's:






Nogal ronde middenstip, maar topvlek reikt wel lekker ver naar beneden en er is een half 'verbindingslijntje'. Beest kwam klein en rondvleugelig over, maar dat laatste vind ik een lastig te bepalen kenmerk.
Marijn Prins

caliprobola

Ik zie ook hier een donker klein koolwitje in. Voor een klassiek vrouwtje scheefbloem is die topvlek aan de kleine kant en daarbij dan nog eens een relatief kleine, afgeronde middenstip. Dergelijke donkere kleine koolwitjes zijn een klassieke instinker in de late zomer.

marijn

Poeh, dank!
Dat het geen klassiek vrouwtje scheefbloem is, is inderdaad duidelijk.

Wat de topvlek betreft: is die voor een klassiek vrouwtje klein koolwitje (ook in de late zomer?) niet aan de de grote kant?
(Overigens: als ik door recente, goedgekeurde foto's van vrouwtjes scheefbloem kijk, zie ik topvlekken van zeer vergelijkbaar formaat?)

Zo ja, kunnen we dan niet simpelweg stellen dat de vorm van de middenstip diagnostisch is? Kan een scheefbloem ooit zo'n afgeronde middenstip hebben?

En wat vind jij van het (o.a. door de Vlinderstichting genoemde) kenmerk van de rondere buitenzijde voorvleugel van scheefbloem? Hoeveel kun je daar in de praktijk mee?

Zijn er nog andere ondersteunende kenmerken bekend? Is de bestuiving op onderzijde achtervleugel uitgebreider en gelijkmatiger verdeeld bij scheefbloem?
Marijn Prins

caliprobola

Citaat van: marijn op augustus 27, 2020, 23:36:29 PM
Wat de topvlek betreft: is die voor een klassiek vrouwtje klein koolwitje (ook in de late zomer?) niet aan de de grote kant?
Het is zeker geen klassiek vrouwtje KKW maar in de nazomer heb je net wat vaker erg donkere vrouwtjes. Tenminste op waarnemingen.be staan ook foto's van dergelijke vrouwtjes van voor scheefbloemwitje hier voorkwam (zie bijvoorbeeld, eerste Belgische waarneming was pas 2 jaar later).
Zie bv ook enkele voorbeelden op deze website met aberraties van Britse vlinders.

Citaat van: marijn op augustus 27, 2020, 23:36:29 PM
(Overigens: als ik door recente, goedgekeurde foto's van vrouwtjes scheefbloem kijk, zie ik topvlekken van zeer vergelijkbaar formaat?)
Meestal hebben zomervrouwtjes de topvlek wel uitlopend tot de ader die de onderzijde van de middenstip begrenst (maar let ook op, veel foto's van witjes zijn overbelicht waarbij vaak net die fijnere bestuiving daardoor nauwelijks te zien is). Maar uiteraard is er variatie en zijn er vrouwtjes met een beperktere topvlek. Maar hebben die dan ook andere kenmerken die niet helemaal kloppen? Het is in mijn ervaring best om niet te veel af te gaan op 1 kenmerk maar wel op het hele plaatje.

Citaat van: marijn op augustus 27, 2020, 23:36:29 PM
Zo ja, kunnen we dan niet simpelweg stellen dat de vorm van de middenstip diagnostisch is? Kan een scheefbloem ooit zo'n afgeronde middenstip hebben?
Zie ook mijn antwoord hierboven. Geen enkel kenmerk is echt diagnostisch. Uiteraard, heb je een SBW vrouwtje met opvallend grote en uitgeholde middenstip dan hoef je quasi niet te twijfelen, maar ik heb in elk geval geleerd dat er ook heel wat SBW rondvliegen met minder klassieke middenstip, wel - in mijn ervaring - steeds min of meer hoekig.

Citaat van: marijn op augustus 27, 2020, 23:36:29 PM
En wat vind jij van het (o.a. door de Vlinderstichting genoemde) kenmerk van de rondere buitenzijde voorvleugel van scheefbloem? Hoeveel kun je daar in de praktijk mee?
De trend is er zeker. Het valt bij mij vooral soms op in het veld en recent zag ik ook een foto van ingezamelde dieren (2 SBW en 1 donkere vorm van KKW) waarbij dat 1 van de dingen was die erg opviel bij het KKW (ik kan je de foto evt doormailen, stuur me gerust een pm met je mailadres). Alleen is die vorm op foto soms erg moeilijk te beoordelen. En uiteraard, ook hier is er wellicht een deel individuele variatie.

Citaat van: marijn op augustus 27, 2020, 23:36:29 PM
Zijn er nog andere ondersteunende kenmerken bekend? Is de bestuiving op onderzijde achtervleugel uitgebreider en gelijkmatiger verdeeld bij scheefbloem?
Klopt, maar net als bij bv klein geaderd witje is de bestuiving op de onderzijde bij KKW en SBW het opvallendst in de voorjaarsgeneratie en dan heb je bij SBW inderdaad vaak dieren met een quasi egale bestuiving op de onderzijde. Het is zeker minder duidelijk in de zomergeneraties. De bestuiving op onderzijde bij de foto's van jouw individu lijkt dus ook eerder op KKW te wijzen maar ik zou niet enkel op basis daarvan in de zomer een potentieel SBW afserveren.

Het is inderdaad net die ruime individuele variatie die het soms zo moeilijk maakt en mogelijk zijn er individuen die zelfs in het veld niet echt te determineren zijn. Zelf ben ik dan vaak aan de voorzichtige kant en kies dan voor KKW maar ik wil hier dus zeker niet mijn visie op dit duo als de enige juiste promoten. Ongetwijfeld ben ik ook wel eens fout en misschien is het soms ook beter dergelijke individuen ongedetermineerd te laten. Het is echter ook mijn ervaring dat als er eentje rondvliegt je al wel snel een volgende vindt. Niet gewanhoopt dus :-)

marijn

Dank voor je uitgebreide reactie! Ik stuur je een PM.
Marijn Prins

marijn

Citaat van: marijn op augustus 28, 2020, 17:56:36 PM
Dank voor je uitgebreide reactie! Ik stuur je een PM.
Je inbox blijkt vol..
Marijn Prins

caliprobola

Ik wist niet dat dat kon, mijn adres is ptr(dot)vantieghem(at)gmail(dot)col, stuur me gerust een mailtje. Dan probeer ik ook nog terug te komen op dat klein geaderd witje.