Gele knotszwam?

Gestart door Arno van Stipdonk, februari 05, 2006, 19:48:25 PM

Vorige topic - Volgende topic

Arno van Stipdonk

Vandaag zag ik een klein onopvallend zwammetje tussen mos. Deze was ongeveer 3-4 centimeter groot en groeide op een beetje zand tussen het mos.

Het lijkt me de Gele knotszwam, of toch Verblekende knotszwam?
Wat echter vreemd is, bij beide soorten staat in de boeken dat deze in de late zomer-late herfst voorkomen.
Heb meteen wat foto's gemaakt door de microscoop.

Arno van Stipdonk

#1
sporen, zijn ongeveer 4µm breed en 9 µm lang.

Arno van Stipdonk

Nog een foto onder de microscoop: myceliumdraden

Arno van Stipdonk

Foto van sporen van Verblekende knotszwam, van het net geplukt:

Arno van Stipdonk

#4
Foto van sporen van Gele knotszwam van het net:
De uitsteeksels op de sporen heb ik niet kunnen vinden.

Arno van Stipdonk

#5
Eigenlijk kom ik nu tot de conclusie dat het Verblekende knotszwam is.
Sporen bij Gele zijn volgens boek van Phillips bijna rond tot iets hoekig, stomp gestekeld en van Verblekende: elliptisch. Ook formaat van sporen voldoet hier beter aan.

Gele: 4-7µmx 3,5-6µm
Verblekende: 5-8x2,5-4,5µm

Kunnen jullie hiermee leven, of kan het toch een andere soort zijn?

Corryabbink

Hallo Arno,

Het lijkt er wel op maar verder..........durf ik er niets over te zeggen.

Hoe kom je aan de mooie foto's van sporen? Heb je daarvan sites gevonden?
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Elachista

Arno kun je niet beter die foto's van het net tussen den IMG-tags plaatsen?
Kan op dezelfde wijze als die emoticons van mijn website  :P  
Groet,
Tymo

fungi_nl

CiteerDe uitsteeksels op de sporen heb ik niet kunnen vinden.

Volgens mij zij de stompe uitsteeksels juist goed te zien, of zie ik het verkeerd?

Arno van Stipdonk

CiteerArno kun je niet beter die foto's van het net tussen den IMG-tags plaatsen?
Kan op dezelfde wijze als die emoticons van mijn website  :P
Ja, dat kan ook Tymo. Ik weet hoe het werkt. Is misschien beter te zien dat ze dan van het net komen. ^_^  

Arno van Stipdonk

CiteerHallo Arno,

Het lijkt er wel op maar verder..........durf ik er niets over te zeggen.

Hoe kom je aan de mooie foto's van sporen? Heb je daarvan sites gevonden?
Hallo Corry,

Meestal haal ik de foto's van deze website:

website paddestoelen

En googlen met de wetenschappelijke naam wil ook nog wel eens wat opleveren.

Arno van Stipdonk

CiteerVolgens mij zij de stompe uitsteeksels juist goed te zien, of zie ik het verkeerd?
Ik denk dat je de foto bedoelt die ik van het web geplukt heb.
Om mijn foto's te kunnen vergelijken heb ik foto's van de sporen van Gele en Verblekende knotszwam in dit topic erbij geplaatst. Op mijn foto zie ik echter geen uitsteeksels.

fungi_nl

Ik zie (nu) ook maar 1 spore op jouw foto :)

Dinant Wanningen

Hoi Arno,


Helaas zit je in de verkeerde familie Calavariaceae (knotszwammen) te zoeken wat jij mycelium draden noemt zijn gaffelvormige basidieen van de familie Dacrymycetaceae waaronder ook de oranjedruppelzwam behoord ,de vorm van de spore en de afmeting klopt met die wat ik op het oog heb en wel Calocera viscosa.

Wat betreft micrcoscoperen er is een lange weg te gaan zelf heb ik er jaren over gedaan om te komen wat ik nu kan en dat is nog lang niet genoeg en dan heb ik het nog alleen maar over duidelijke en goede preparaten maken chemische reagens ,maar het belangrijkste micro-kenmerken leren kennen van familie's om dit redelijk onder de knie te krijgen is het beste een cursus te volgen bij de NMV
Groet ,Dinant


Arno van Stipdonk

#14
Hoi Dinant,

Allereerst bedankt voor je antwoord. Als de zwammetjes aangetast zijn door de vorst krijgen ze toch een ander uiterlijk en heb je wel eens de kans dat je helemaal verkeerd uitkomt. :(


Wat betreft het microscopen; ik weet dat ik nog een heeeel lange weg te gaan heb. En een cursus volgen bij de NMV, zover ik weet is er alleen een microscoopdag bij de NMV in Mei waar ik zeker naartoe ga.

Misschien is het wel verstandig om een keer naar een werkweek te gaan, maar dat zit er voorlopig niet in ben ik bang voor.

De meeste literatuur ontbreekt ook nog, de meeste boeken zijn erg prijzig. Dus voorlopig zal ik me nog moeten behelpen en zal ook nog vele fouten maken.
Maar ik blijf gewoon doorgaan en langzaam zal er wel wat verbetering optreden.

Jullie zijn dus nog lang niet van mijn vragen af. :D

Corryabbink

Hallo Arno,

De aanhouder wint. Veel tijd, veel boeken maar vooral veel geduld en dan komen we misschien wel ergens. Paddestoelen is een vak apart en ook ik ben blij met iedere hulp.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Arno van Stipdonk

#16
Citeer
De aanhouder wint. Veel tijd, veel boeken maar vooral veel geduld en dan komen we misschien wel ergens. Paddestoelen is een vak apart en ook ik ben blij met iedere hulp.
Zo is dat Corry! :duim:

fungi_nl

CiteerDe meeste literatuur ontbreekt ook nog, de meeste boeken zijn erg prijzig

Je weet dat je gebruik kan maken van de verenigingsbibliotheek van de NMV aan de Upssalalaan in Utrecht? Hier zijn geen kosten aan verbonden.

Corryabbink

Hallo John,

Heb jij me wel opgegeven? Hoe werkt dat met die bieb moet je daarvoor naar Utrecht?

met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Arno van Stipdonk

CiteerJe weet dat je gebruik kan maken van de verenigingsbibliotheek van de NMV aan de Upssalalaan in Utrecht? Hier zijn geen kosten aan verbonden.
Ik ben hier wel van op de hoogte ja, heb er ook al aan zitten denken om er een keer naar toe te gaan. Is een goeie, ga ik binnenkort eens een dag naartoe. :)

Zover ik begrepen heb kun je er alles kopiëren, toch?

fungi_nl

yes, dat klopt, je mag ook mee naar huis nemen voor bepaalde tijd.

fungi_nl

CiteerHeb jij me wel opgegeven? Hoe werkt dat met die bieb moet je daarvoor naar Utrecht?

Bedoel je dat ik je lid moet maken van de nmv?


Voor de nmv-leden:

Daarnaast bezit de vereniging een uitgebreide bibliotheek, gehuisvest in het Centraal Bureau voor Schimmelcultures (CBS) te Utrecht. Deze bibliotheek bevat een groot aantal boeken, tijdschriften en overdrukken, die door de leden zonder extra kosten zijn te raadplegen of te lenen.  

Corryabbink

Wel een maand geleden al bij je opgegeven maar geen reactie.

Kan het zelf ook wel regelen.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

fungi_nl

sorry, staat me niets van bij. maand geleden was ik met andere dingen bezig dan paddestoelen :)

Corryabbink

Geeft niet ik regel het zelf wel. Komt wel goed.  
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

fungi_nl

Corry,

Neem even contact op met:

Secretariaat
Centraalbureau voor Schimmelcultures, Postbus 85167, 3508 AD Utrecht; tel. (030) 212 2600 of 2684; e-mail: nmv@cbs.knaw.nl

Dan heb je contact met Dora Stalpers, die kan je er meer over vertellen.

fungi_nl

Corry, ik heb contact gehad met de NMV over de bibliotheekdag. Die melden mij het volgende:

Citeer
In principe alleen voor NMV leden. Blijft er iets liggen wat niemand wil, dan kan ook een buitenstaander wel terecht denk ik zo. Dus leden eerst, D.w.z. dat zo iemand pas na de verloting iets kan opvragen.



Corryabbink

John het ging mij erom of je daarvoor naar Utrecht moet of dat er ook tegen verzendkosten uitgeleend wordt.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

fungi_nl

Aha, dat had ik verkeerd begrepen. Excuus.

De NMV bibliotheek is alleen voor NMV leden.
Mocht je NMV lid worden dan zul je toch naar Utrecht moeten om daar gebruik te kunnen maken van de bibliotheek. Er wordt niets opgestuurd.

Corryabbink

#29
Lid zijn is niet zo moeilijk voor 20 Euro per jaar ben je de man. Naar Utrecht gaan wel. Je leest het ik ben vastgeroest in het mooie Twenteland :lol:
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"