Welk slaapmos? => zacht zompmos

Gestart door Oscar, augustus 24, 2020, 21:10:47 PM

Vorige topic - Volgende topic

Oscar

Gevonden onder een veerooster waar water in stond, in de duinen van Ameland, naast duinvennetjes met sterk wisselende waterstanden. Koos & Rudi hebben meegedacht (waarvoor dank) maar we zijn er nog niet uit. Oeverpluisdraadmos en moerassikkelmos zijn als serieuze kandidaten voorbij gekomen. Koos neigt obv de microscoscopische foto's naar een dikkopmos. Uiteindelijk ben ik er echt even voor gaan zitten, met de kanttekening dat ik geen ervaren mossenkenner ben. Ik zal vast ergens iets fout doen in het nu volgende. Maar wat?

Als ik Siebel/During erbij pak en begin met de veronderstelling van Brachythecium, dan loop ik meteen vast bij de eerste vraag (1322) omdat geen van beide keuzes voldoet.

Met Siebel/During maar dan vanaf het begin: 378 > 379 > 380 >382 > 383 > 385 > 387 > 388 > 389 > 390 > 391 > 392 > 393 > 468 > 469 > 472 > 473 > 474 > 1282 > bladhoekcelgroep groot, tot nerf doorlopend (klopt); nerf tot in bladtop (klopt); stengelblad pakweg 2 mm lang (klopt); tot 6 cm lange stengels (klopt); natte, plaatsen met sterk wisselende waterstand (klopt) > Campyliadelphus elodes. Komt voor op Ameland, zegt de Verspreidingsatlas. De habitus komt aardig overeen met afbeelding 501, de bladhoekcelgroep ook, de vorm van de overige bladcellen ook, maar de vorm van de blaadjes duidelijk _niet_ - die ogen spitser dan bij het door mij gevonden mos.

Waar gaat het mis?

Dank & groet,
Oscar

Het gaat om deze waarneming: https://waarneming.nl/observation/198501660/.
101 Moerassikkelmos - Drepanocladus aduncus vegetatief, veldwaarneming
datum: 2020-08-15
locatie: Ameland - Roosduinen (FR)

foto's:




















Pluijm

Het gaat denk ik mis bij 380  :lol:, vooraan dus.
Ik meen op foto 6 en 7 gekromde blaadjes te zien, vooral aan de uiterste stengeltoppen. Dat zie je nooit bij Brachythecium. Bij zo'n watervorm kan de gekromdheid van de blaadjes wel eens onduidelijk zijn.
Dan lijkt me de route 380-381-408 Geklauwde en sikkelvormige slaapmossen.
408-410-413-418-419-1249 Pluisdraadfamilie
1249-1250-1251-1252-1253-1254-1257-Drepanocladus
Dan wordt het moeilijk, binnen Drepanocladus diverse 'nieuwe' soorten, die komen pas aan bod in de nieuwe flora (2021?). Er is een provisorische sleutel in omloop maar ben er nog niet in thuis.
Met vriendelijke groet,
Arno van der Pluijm

Oscar

Dank voor het meedenken, Arno! Rudi is ook gaan sleutelen (zie opmerking bij waarneming) en komt tot gewoon dikkopmos.

Citaat van: Pluijm op augustus 25, 2020, 19:17:03 PMIk meen op foto 6 en 7 gekromde blaadjes te zien, vooral aan de uiterste stengeltoppen.
Klopt, die zijn er. De beantwoording van 380 was voor mij een lastige.

Citaat van: Pluijm op augustus 25, 2020, 19:17:03 PMDan lijkt me de route 380-381-408 Geklauwde en sikkelvormige slaapmossen.
408-410-413-418-419-1249 Pluisdraadfamilie
1249-1250-1251-1252-1253-1254-1257-Drepanocladus
Drepanocladus is als serieuze kandidaat genoemd maar vanwege de bladhoekcelgroepen zijn Koos en Rudi daar vanaf gestapt. Ik ben niet deskundig genoeg, maar persoonlijk denk ik dat de bladhoekcelgroepen nog steeds niet goed te beoordelen zijn doordat de blaadjes beschadigd zijn geraakt bij het losmaken van de stengel. Ik heb een hele tijd zitten pielen, maar bij dit mos is het mij niet gelukt om een blaadje intact van de stengel af te krijgen.

vdvaart

Ik heb vorig jaar veel mossen bekeken in de Nieuwe Dordtse Biesbosch, moerassig gemaakte landbouwgrond, soms droog, soms onder water. Het bleef steeds moeilijk, je vindt vaak regeneratiemateriaal, half afgestorven planten met nieuwe groene groei en daar kijk je dan vaak naar, is immers het mooiste materiaal. Maar de kenmerken zijn juist diffuser aan die groene nieuwe scheuten, eigenlijk kun je beter naar het half afgestorven materiaal kijken. Ik vond de determinatie soms erg moeilijk, diverse drepanocladus soorten, amblystegia, brachythecia, het lijkt soms heel erg op elkaar en het groeit er ook allemaal door elkaar.
In deze waarneming vond ik de bladrand bovenin getand op de foto staan. Dat kan een optische vertekening zijn. Maar ja, ik zie nooit tandjes aan een Drepanocladus.
Met vriendelijke groet
Koos van der Vaart

Pluijm

Een mengsel van Drepanocladus en Brachythecium wellicht? :-\
Met vriendelijke groet,
Arno van der Pluijm

Oscar

Desgewenst kan ik materiaal opsturen, maar aangezien we het i.i.g. eens lijken te zijn dat het een algemeen voorkomende soort is is het de moeite misschien niet waard. Ik zal de waarneming op mos onbekend zetten. Mvg, Oscar

vdvaart

Ik ben wel nieuwsgierig geworden dus je kunt het zeker opsturen. Leer ik altijd weer van.
Met vriendelijke groet
Koos van der Vaart

Oscar

Inmiddels heeft Koos het mos onderzocht en komt obv onderstaande foto's tot zacht zompmos. Dank! Mvg, Oscar





Pluijm

Met vriendelijke groet,
Arno van der Pluijm