een wit hunebed

Gestart door vdvaart, augustus 23, 2020, 23:13:33 PM

Vorige topic - Volgende topic

vdvaart

Ik heb dit voorlopig maar als witgerande stofkorst ingevoerd, maar zeker ben ik geenszins. Het valt mij op dat waarnemingen van korstmossen op hunebedden vaak niet gevalideerd worden, dus ik zoek nu wat feedback op het forum.

Ik zou graag willen weten welke soort dit is.
Het gaat om deze waarneming: https://waarneming.nl/observation/198995468/.
1 Witgerande stofkorst - Haematomma ochroleucum
datum: 2020-08-13
locatie: Rolde - Hunebedden D17 & D18 (DR)

foto's:




hunebed D17
Met vriendelijke groet
Koos van der Vaart

Guido Berger

Koos, ik vind dit lastig te zien vanaf de foto.
Witgerande stofkorst komt in het noorden veel voor, meestal op bomen. Ik kijk altijd even naar de rand, die is vaak harig, en ik voel even met mijn vinger erover.
Soms heb je lastige exemplaren.

Foto 3 zou ik zeggen: ja kan.
Foto 2 vind ik afwijkend, lijkt wel wat geareoleerd, terwijl witgerande stofkorst dat niet zo heeft.
Maar afgesleten exemplaren zijn lastig en op die hunebedstenen stappen die kinderen vaak.
Met K testen helpt ook nog.

Ik ben bij twee hunebedden geweest - ik wil ze allemaal af - en had toen gelijk al gezien dat de fotografische vastlegging moeilijk gaat. Lastiger dan op het vlakkere basalt bijvoorbeeld. Ook zijn de soorten lastiger te herkennen. Dat is voor de admins ook niet makkelijk.

Misschien hebben anderen nog ideeën anders zou ik hem zo laten staan.
Als ik daar kom hoop ik er op te letten.

vdvaart

Hartelijk dank voor je reactie Guido. Hunebedden behoren tot de best onderzochte objecten als het gaat om mossen en zeker korstmossen, dus het leek me een mooie kans op wat soorten te leren kennen die ik nog niet heb gezien. Ik kijk dan vooral naar opvallende verschijningen. Zoals deze. Dat van die harige rand, staat vast niet in de Veldgids (ga ik nog checken). Ik wilde het uiteraard doen zonder chemicaliën en zonder verzamelen, maar met de vinger voelen moet gaan. Een volgende keer.
Als het geen witgerande stofkorst is, waar kan ik dan verder nog aan denken?
Met vriendelijke groet
Koos van der Vaart

Guido Berger

Citaat van: vdvaart op augustus 24, 2020, 08:39:31 AM
Als het geen witgerande stofkorst is, waar kan ik dan verder nog aan denken?

Dat weet ik ook niet, dat pleit wel voor Witgerande stofkorst.

vdvaart

https://waarneming.nl/observation/198463190/

Op hunebed G1 vond ik deze. Minder opvallend wit, meer groenig in het midden, maar misschien ook wat vochtiger.
Met vriendelijke groet
Koos van der Vaart