extra variabelen bij waarneming via obsidentify

Gestart door Steven Wytema, augustus 23, 2020, 11:55:20 AM

Vorige topic - Volgende topic

Steven Wytema

Dag,

Allereerst zo ik graag de ontwikkelaars van Obsidentify de hemel in willen prijzen: wat een geweldige app en wat een enorme boost aan soortenkennis heb ik gekregen!
Ik begrijp volledig hoeveel tijd en moeite het (heeft ge)kost om de app te doorontwikkelen, dus dat hou ik vanzelfsprekend in gedachte bij onderstaand.

Afijn: de laatste tijd heb ik (en met mij veel anderen) veel meer interesse in nachtvlinders.
De grote hoeveelheid soorten die bij een laken voorbij komt, gecombineerd met het graag willen weten welke soort, zorgt voor een issue:
Ik vind het erg leuk om direct te weten of de soort die ik zie "gewoon" één van de uilen/spikkelspanners/bladrollers/etc is die ik al ken (zou moeten herkennen), of dat het een nieuwe, zeldzamere soort is. En of ik dus extra foto's moet nemen. In ieder geval is het zeer wenselijk om Obsidentify te kunnen gebruiken.

Bij het opslaan van een dergelijke waarneming worden alleen niet de voor validators (en voor mezelf) variabelen opgeslagen zoals stadium (imago), methode en gedrag.
Dergelijke variabelen kan je wel standaard per soortgroep instellen in obsmapp.
Momenteel ben ik dus best veel bezig om na afloop van een nacht al mijn waarnemingen te veranderen (met name imago & op laken/lichtval in de oude versie van waarneming.nl), maar het zou erg fijn zijn als daar een oplossing voor kwam, want de validators van de nachtvlinders hebben er volgens mij ook slaaploze nachten van ;).
Steven Wytema


Timo Roeke

Bedankt voor het compliment Steven. Dat horen we logischerwijs graag na het harde werk.

Het probleem dat je schets is herkenbaar voor veel waarnemers (waaronder ikzelf). Het levert voor iedereen extra werk op en daar zit niemand op te wachten. Hoe we dit probleem kunnen oplossen is even de vraag. Doen we dit via de mobiele applicatie of via NIA (de herkenningsoftware). Door het goede ontvangst van ObsIdentify (nu al meer downloads dan ObsMapp en iObs samen in al die jaren) zijn onze pijlen gericht op verbetering. Daar is nu ook budget voor.

Dit soort issues moeten we oplossen. Daar wordt nu door een aantal slimme koppen over nagedacht. Het is dus eerder een kwestie van wanneer dan of. Maar een exacte datum durf ik daar nog niet aan te koppelen.

Steven Wytema

Ah, mooi om te horen dat het jullie aandacht heeft. Obsidentify doorontwikkelen en rap een beetje dus 😜.
Keep up the good work!
Steven Wytema