gal of niet en welke dan op zomereik, Andricus coriarius?

Gestart door Haviko, augustus 25, 2020, 00:25:08 AM

Vorige topic - Volgende topic

Haviko

Deze gal kwam ik tegen op een zomereik: https://waarneming.nl/obs/edit/199045120

Ik kan deze niet vinden in de bekende boeken.

Is het een gal?
Heeft de grootte van een borrelnoot, deed mij denken aan aardappelgal maar lijkt niet op de foto's op waarneming. Ding is hard en niet plakkerig. Aardappelgal komt ook bijna niet voor in Dronten.
Wat ook nog mogelijk is dat het 3 of 4 afzonderlijke gallen zijn die op 1 plek zijn afgezet en die zijn vergroeid. Formaat doet mij denken aan colanootgal. Is het normaal dat deze gal in augustus op de boom zit?
Van de colanoot tref je regematig meerdere aan op een takje en soms ook dicht bij elkaar maar vergroeid?


Ik weet het niet en doe een beroep op het forum,


Hans


Volker

Hallo Haviko,

ik vermoed Andricus coriarius.

Groeten Volker

Haviko

Volker

De suggestie van Andricus coriarius kan best wel eens kloppen als ik verschillende foto's zie, ook op jouw site.
Deze soort staat niet in de Nederlandse boeken en ook niet in de Britse.

voor de admins/moderators: soort staat niet op de Nederlandse site, wel op Observado.org en bladmineerders.nl. Het is een erg zuidelijke soort. Kan hem dus ook niet als zodanig invoeren.
Ik heb de gal bewaard, ligt nu in de tuin. Ik heb geen ervaring met uitkweken dus als er liefhebbers zijn. Het lijkt wel een onvolwassen exemplaar.

Hans

Volker

Hallo Hans,

ik heb mijn exemplaar hier in Bexbach/Saarland gevonden. De soort lijkt zich te verspreiden naar het noorden.

Groet Volker