Waarneming met geluid + image van sonogram (spectrogram)

Gestart door frankaroos, augustus 20, 2020, 22:40:59 PM

Vorige topic - Volgende topic

frankaroos

Het komt voor, dat ik een geluid bij een waarneming upload en tevens een sonogram (spectrogram) van dat geluid. Dat sonogram is een type van foto.

Hoe wordt dit nu gevalideerd? Omdat er een foto bij zit (het sonogram nl.) niet door de geluidsvalidator maar door de fotovalidator. Of omdat er een geluid bijzit niet door de fotovalidator (kan ik begrijpen).

Of is dit niemandsland en wordt er door de fotovalidator niets gedaan en door de geluidsvalidator niet omdat er een foto bijzit?

hiskodevries

Frank, het is wel zo dat niet elke validator zich aan geluiden waagt, en als deze zich wel aan geluiden waagt dat die ook sonogrammen kan interpreteren.
Kortom je maakt het ze moeilijk. Als het geluid overtuigend is zou ik het sonogram als foto weglaten.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

frankaroos

Citaat van: hiskodevries op augustus 21, 2020, 14:27:59 PM
Frank, het is wel zo dat niet elke validator zich aan geluiden waagt, en als deze zich wel aan geluiden waagt dat die ook sonogrammen kan interpreteren.
Kortom je maakt het ze moeilijk. Als het geluid overtuigend is zou ik het sonogram als foto weglaten.

Ja, ik snap dat ik het ze moeilijk maak (terwijl ik zelf dan denk wat is er duidelijker dan een sonogram, maar enfin). Maar ik zocht naar een advies. En dank daarvoor! Ik zal het sonogram weghalen.

Douwe van der Ploeg

Citaat van: hiskodevries op augustus 21, 2020, 14:27:59 PM
Frank, het is wel zo dat niet elke validator zich aan geluiden waagt, en als deze zich wel aan geluiden waagt dat die ook sonogrammen kan interpreteren.
Kortom je maakt het ze moeilijk. Als het geluid overtuigend is zou ik het sonogram als foto weglaten.

Dat geldt natuurlijk voornamelijk voor vogels, lijkt me. Voor vleermuizen bijvoorbeeld, zijn sonogrammen eigenlijk bijna altijd een must (met enkele uitzonderingen).
Douwe van der Ploeg

hiskodevries

Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

frankaroos

Citaat van: hiskodevries op augustus 22, 2020, 11:29:21 AM
Uiteraard, alleen bij vogels
Als globale (!) vuistregel. Veel (moeilijke) determinaties bij vogels gebeuren met (ondersteuning van) sono's. Recente voorbeelden: Grote Vale Spotvogel, Groene Fitis. Beide soorten voor het eerst waargenomen in Nederland in 2019.

Maar ik kan me vinden in wat Hisko zegt; is pragmatisch.