Wijdmazig lantaarntje ?

Gestart door Gert Kremer, juli 18, 2020, 11:46:17 AM

Vorige topic - Volgende topic

Gert Kremer

Ik kom op Wijdmazig lantaarntje (vergelijking met eerder) maar zeker ben ik niet.
Op naaldhout.
Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

Marian Jagers

Hoi Gert,

Wijdmazig lantaarntje? graag ook de wetenschappelijke naam er bij.
Met de Ned. kun je zo weinig bij het determineren vandaar ik die niet onthoud.

Wat doet jou aan deze soort denken? C. rufa is aan twee kenmerken al in het veld heel gemakkelijk te onderscheiden.
Welke?
Groeten Marian

Gert Kremer

Hallo Marian,
ik heb het materiaal vergeleken met eerder vondst die door Hans was bekeken.
De wetenschappelijke namen leer ik nooit meer, vergeet soms de gewone zwammen in het bos nu al van hun namen.
Maar de natuur in blijft mooi.  :angel: ;)
Groet,
Gert
Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

Marian Jagers

#3
Gert,

Maar we moeten wel kunnen communiceren  :rolleye:. Onthouden hoef je zo'n wetenschappelijke naam niet. Kwestie van even opzoeken in een database en dan kopieren :huh:

Je kunt wel vergelijken met een vondst die zeker goed is gedetermineerd maar als je niet weet waar je naar moet kijken dan ja .... dan blijf je toch twijfelen. Vandaar mijn vraag wat de belangrijke kenmerken van deze soort zijn.

Het Wijdmazig lantaarntje is te herkennen aan de helder oranje kleur in combinatie met de vorm van de beker met daarboven het zeer wijdmazige netwerk. Dat het net erg wijdmazig is, is ook met een loep al goed te zien (zelfs zonder dat de sporen er allemaal zijn uitgeblazen).

De vondst op de foto heeft geen oranje kleur maar een zandkleur. Met deze kleur zijn er maar een beperkt aantal mogelijkheden.
Op grond van de foto's van het vrl waar de sporen uitgeblazen is (mooi gedaan overigens :duim:), ga ik er vanuit dat dit het Zandkleurig lantaarntje (Cribraria argillacea) is https://www.verspreidingsatlas.nl/0913010
De structuur van het netwerk komt hiervoor beter overeen dan voor C. macrocarpa.

Kijk bij Lantaarntjes (om te beginnen) dus naar de kleur van de sporenmassa. Daarmee beperk je het aantal soorten dat in aanmerking komt.



Groeten Marian

Gert Kremer

Bedank Marian, juist omdat ik rood zag bij de steeltje.. en het "schaaltje" op de steel en het raamwerk (net) ging vergelijken met mij gegeven van de anderen.
zal de invoering aanpassen.
Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

Willy

Met vriendelijke groet,
Willy Heimeriks