vliegenvanger

Gestart door Martijn van Tol, augustus 20, 2020, 08:13:41 AM

Vorige topic - Volgende topic

Martijn van Tol

Hallo,
Is deze vliegenvanger afwijkend en binnen range van bonte vlieg? Ze lijkt een witte "second wingbar" te hebben en het witte hokje op de armpennen vind ik erg breed. Hoor graag wat meningen. Dank alvast!

Martijn van Tol

#1
Inmiddels: https://waarneming.nl/observation/198749908/ eerste kj Bonte vlieg, geslacht onbekend. Kan iemand me nog uitleggen waarom, of mij naar info verwijzen?

frankneijts

Vooral op de middelste tertial zie je dat de witte zoom op de buitenvlag heel breed is: bij adulte vogels is die smaller. Ook die 'second wingbar' is bij onv. Bonte soms vrij duidelijk aanwezig dus dat is 'an sich' niet vreemd. Ben het met je eens dat de witte vlek op de hand- (niet arm-)pennen voor een 1e kj Bonte vrij opvallend is. Vermoedelijk betreft het dan een mannetje. Vooralsnog zie ik buiten die wat forse handpenvlek geen duidelijke kenmerken van Balkan- of Withalsvliegenvanger.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Martijn van Tol

Dank voor je uitleg, Frank!


frankmeer

#5
Ja, het kan erg moeilijk zijn in het najaar. Enkele jaren terug is er op Texel zelfs een beest gezien en gehoord waarvan nu nog niet duidelijk is wat het precies was, een afwijkende Bonte Vlieg of misschien zelfs een hybride Withals x Bonte. En vorig jaar was er, ook op Texel, natuurlijk die claim van een mogelijke Balkanvlieg waarvoor uiteindelijk zelfs DNA nodig was om vast te stellen dat het toch een Bonte betrof.

Gelukkig is het soms ook erg eenvoudig, zie bijvoorbeeld foto nummer 9: https://www.birdguides.com/articles/identification/autumn-flycatchers-photo-id-guide/
Frank van der Meer

Martijn van Tol

Hoi Frank, interessant stuk. Dank, ik ga het lezen. Het is sowieso vreemd dat Collins geen plaatje heeft van een eerste kj Bonte, wellicht nog te veel onduidelijk. Zo'n nummer 9 dan maar zoeken  :-)
groet,
Martijn