Kleine Echte tonderzwammen?

Gestart door Gulistan, mei 08, 2008, 19:01:37 PM

Vorige topic - Volgende topic

Gulistan

Deze Zwammen kwam ik ergens in de Utrechts Heuvelrug tegen. Naast grote Echte tonderzwammen op berk. Zijn het jonkies? Ik had ze nog nooit zo rood gezien.
Groeten van Christiane

Gulistan

Groeten van Christiane

ac.billekens


Gulistan

Groeten van Christiane

grietaf

Een echt antwoord heb ik niet, maar de Roodgerande houtzwam kan best op Berk groeien. De onderkant zou dan gelig moeten zijn.
Grieta.

Gulistan

Als je na de eerste foto kijkt zie je dat ik een jonkie omgedraaid om de hoed van een groter exemplaar heb gelegd. Dat is dus de onderkant van een kleintje, ziet er voor mij uit als een Echte Tonderzwamonderkant
Groeten van Christiane

Gert Kremer

Hallo  Christiane,
Roodgerande houtzwam denk ik ook.
Ik heb deze ook al eens op Berk gevonden al was de kleur anders.

zie foto.

zal de foto er straks wel weer afhalen hoor.
Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

Corryabbink

#7
CiteerAls je na de eerste foto kijkt zie je dat ik een jonkie omgedraaid om de hoed van een groter exemplaar heb gelegd. Dat is dus de onderkant van een kleintje, ziet er voor mij uit als een Echte Tonderzwamonderkant
Dergelijke rode exemplaren heb ik ook gevonden. Leken mij jonge Echte tonderzwammen toe. Ik heb nog een exemplaar verzameld.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Gulistan

Bedankt, Dames en Heren. Ik ga met Corry mee. Ten eerste stonden ze bij de duidelijke Echte Tonderzwammen, ten tweede vind ik ze ook anders dan de Roodgerande houtzwam fluweelachtig op de hoed. De Roodgerande houtzwam is glanzender. Voor mij staat nu vast dat hele jonge Echte Tonderzwammen baksteenrood zijn.
Groeten van Christiane

Ismael

ik denk idd dat hewt echte tonderzwammen zijn, overigens de roodgerande kan zeker op berk voorkomen, zoals grieta al zegt. De geur van de roodgerande is nogal zuur, terwijl de echte tonder aangenaam geurt
Groeten Ismaƫl Wind