Hoofdmenu

Vragen duinvogeltjes

Gestart door Helen Commandeur, mei 07, 2008, 23:32:28 PM

Vorige topic - Volgende topic

Helen Commandeur

Hallo allemaal,

Vandaag 5 uur gelopen in de duinen bij Schoorl. Deze keer niet op naaldhakken maar netjes sportschoenen aangedaan.
Vier blaren, rode schouders en enkele vragen rijker:

1. Vogel, formaat fitis, bleef tapdansend hangen in de lucht. Circa 2 mtr. boven de grond, ruim één seconde hangend en de pootjes bewogen echt als een soort tapdanser.

2. Heb drie keer de vogelbijbel doorgelopen en kan 'm niet vinden:

Ik voel me zoals gewoonlijk weer de dombo van de week/maand maar ben het spoor echt ff bijster.

3. Vogel in dennenboom. Geluid: twu,twu, trrrrrrrrrrrr, waarbij de trrrrrr in toonhoogte naar beneden ging. Vogel niet ontdekt.
(Ik heb 'n voice recorder gekocht in de USA en hopelijk ontvang ik 'm deze week.)
Bomen met dennenappels mogen wat mij betreft verboden worden :D

4. Lekker onduidelijke foto en ik weet het ff niet  :wub:



Bij voorbaat mijn giga dank voor je hulp.

Greetzzz,
Helen.
Ontwikkelaar van "Vogelnamen vertaler" voor Android, zie: https://play.google.com/store/apps/details?id=birdworld.translator.pro&hl=nl

Theovanv

2 is Kleine Karekiet.

4 een Pieper ofzo?
Theo van Veenendaal

Rutger

Met vriendelijke groet,

Rutger Wilschut



Birding Basterds! Find or Fail!

Theovanv

Citeer3 is een kuifmees!
Er zijn volgens mij nog wel meer vogels die ongeveer dat geluid maken wat ze beschrijft, dus mss is het handig als ze zelf even dat geluid op zoekt om te vergelijken, maar om nou meteen aan de hand van een stukje tekst dat het geluid beschrijft zo zeker te zijn van de soort...
Theo van Veenendaal

Helen Commandeur

Ik ben zo blij met jullie reacties. Het geeft me een geweldig gevoel dat er zulke prettige mensen zijn die anderen helpen.
Heb geluisterd naar de kuifmees. Die doet twee keer achter elkaar trrrrrrr.
De vogel die ik hoorde deed dat één keer, dus: tw, tw, trrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr.
De trrrr duurt twee keer zolang als de kuifmees.

Greetzzz,
Helen

Ontwikkelaar van "Vogelnamen vertaler" voor Android, zie: https://play.google.com/store/apps/details?id=birdworld.translator.pro&hl=nl

frankneijts

2 = Fitis (vaag is het inkepinkje in de staart te zien, typisch voor Phylloscopus-zangers, jizz en koppatroonmet duidelijke wenkbrauw en snavelkleur wijzen op Fitis, niet op Tjif)
4 = Boompieper (puur op jizz....)
Aan beschrijvingen van geluiden begin ik niet: dat is een dikwijls erg persoonlijke interpretatie die bij iedereen anders kan zijn.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

William de Jong

Is nr. 3 misgien een geelgors..??
(vooral omdat je zegt dat het 'trrrr' in toonhoogte omlaag ging..)

Groeten, William de Jong

Helen Commandeur

Hallo,

Dus toch weer 'n fitis. Door de zeer donkere nekrand zat ik op 'n ander spoor (doodlopend, ha, ha).

Het geluid van nr. 3 was geen geelgors. Kwa toonhoogte/ volume komt de kuifmees wel het meest overeen, ook na het beluisteren van verschillende andere zangers op 2metdenatuur.nl
Bedankt voor de tips; ik wacht met smart op de voice recorder.


Nr. 4 heb ik ingevoerd als boompieper.

Over nr. 1: ik wist dat de kolibri kan blijven hangen en tegenwoordig weet ik ook dat de torenvalk hangt :rolleyes: .
Zijn er meer vogels die dat kunnen/doen of kunnen veel vogels (zangers, etc.) dat?
In de boeken heb ik hierover niets gevonden bij de fitis, tjiftjaf, e.d.

Greetzzz,
Helen
Ontwikkelaar van "Vogelnamen vertaler" voor Android, zie: https://play.google.com/store/apps/details?id=birdworld.translator.pro&hl=nl

frankneijts

Fitis, Tjiftjaf, Goudhaan e.d. kunnen allemaal 'bidden' als ze op insectenjacht zijn. Dus alleen op gedrag kun je hier niet veel van zeggen.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

frankmeer

CiteerZijn er meer vogels die dat kunnen/doen of kunnen veel vogels (zangers, etc.) dat?
Buizerd, Ruigpootbuizerd, Slangenarend, Visarend, Torenvalk, Roodpootvalk, Vuurgoudhaan, Pallas Boszanger.
Frank van der Meer

cekay

een grasmus zie ik ook wel eens van die capriolen uithalen.
lijkt dan wat op een pieper die niet zeker weet of hij wel zal landen
met vriendelijke groet

Carl Nolte

Kasper S

Citeer2 is Kleine Karekiet.

4 een Pieper ofzo?
Sinds wanneer heeft een kk een zwarte streep bij de nek?
Groet,
Kasper Sommer

Willemstad | Curaçao

Jeroen Nagtegaal

Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Theovanv

Citeer
Citeer2 is Kleine Karekiet.

4 een Pieper ofzo?
Sinds wanneer heeft een kk een zwarte streep bij de nek?
Kijk hier maar: http://www.waarneming.nl/foto_details.php?id=56521
Deze foto vind ik meer lijken op de foto van Helen dan de Fitis, maar zoveel verstand heb ik er ook niet van.
Theo van Veenendaal

DanielS

#14
Citeer
Citeer
Citeer2 is Kleine Karekiet.

4 een Pieper ofzo?
Sinds wanneer heeft een kk een zwarte streep bij de nek?
Kijk hier maar: http://www.waarneming.nl/foto_details.php?id=56521
Deze foto vind ik meer lijken op de foto van Helen dan de Fitis, maar zoveel verstand heb ik er ook niet van.
nja het is toch echt een fitis.. kijk maar naar het snaveltje en de wenkbrauwstreep  ^_^
Daniel