mooi gekleurde motje?

Gestart door Mosmanneke, augustus 18, 2020, 13:43:00 PM

Vorige topic - Volgende topic

Mosmanneke

Dit vlindertje kreeg ik toegestuurd van mijn nichtje. Het was maar 2 cm groot en ze wilde graag weten wat het was.
Het zat op de bloemen van Watermunt. In eerste instantie dacht ik aan een parelmoervlinder, maar dan is 2 cm misschien wat klein.
Aarde en Natuur met hoofdletters
groetjes
Toine Rommers

janvdbrugge

Hoi Toine,
Dit is een Waterlelievlinder, Elophila nymphaeata, "nachtactieve mot, algemeen bij stilstaand, plantenrijk water". De rups (gelig of groenig) is min of meer amfibisch, maar niet zoals een amfibie: ze maakt een zakje van stukjes blad van waterplanten of bedekt een drijvend blaadje aan de onderkant met spinsel en neemt zuurstof uit het water op door de huid; maar in een volgend stadium moet ze de lucht halen uit de luchtbel in haar huisje; af en toe steekt ze haar voorkant boven water uit "voor frisse lucht" (letterlijk). Ze verpopt in het bouwseltje aan een stengel een paar cm onder water en bij uitsluipen zorgt de lucht die de mot omgeeft, voor transport naar het oppervlak.
Ik heb er wel eens wat van gezien in een vijvertje, bijzonder! Zo, je hebt weer een verhaaltje om erbij te vertellen.
Groeten,
Jan van der Brugge (voor de taalliefhebbers: elophila = moerasminnend, nymphaea uiteraard van Nymphaea = waterlelie)


Mosmanneke

Beste Jan,
Bedankt voor het interessante en uitgebreide antwoord.
Daar was ik blij mee en mijn nichtje misschien nog wel meer!
Groetjes
Toine
Aarde en Natuur met hoofdletters
groetjes
Toine Rommers