Moerasstreepzaad? -> Groot streepzaad

Gestart door ml0032, augustus 17, 2020, 11:06:33 AM

Vorige topic - Volgende topic

ml0032

Ik zou graag willen weten welke soort dit is.
Het gaat om deze waarneming: https://observation.org/observation/194772398/.
1 Moerasstreepzaad - Crepis paludosa bloeiend
datum: 2020-06-23
locatie: Switzerland - Berner Oberland (BE) (CH)
Helaas geen goede foto van het blad.

foto's:






Met vriendelijke groet,
Marjo Lips

e.kneepkens

Ik denk dat dit niet C.paludosa is. Het opvallende buitenomwindsel is geen kenmerk van die soort..
Ik kom er niet (goed) uit omdat het zicht op de bladvorm niet optimaal is. Een stengelblad lijkt een stengelomvattende voet te hebben maar van de grond bladeren krijg ik niet zo'n duidelijk beeld.
Wellicht is het mogelijk om via een goede milieu-omschrijving tot een soort te komen.
En hoe hoog was de plant ? Herinner je je nog welke andere planten in de buurt stonden ?
met vriendelijke groet, Emanuel

ml0032

De plant was ongeveer 60 cm hoog. Ik ga de foto's van dat gebied nogeens bekijken. Ik kom er morgen verder op terug.
Met vriendelijke groet,
Marjo Lips

Cygnus

Kan volgens mij alleen maar Crepis pyrenaica zijn, komt daar ook voor (https://www.infoflora.ch/de/flora/crepis-pyrenaica.html)
Met vriendelijke groeten,
Trinus Haitjema

e.kneepkens

Crepis pyr. is tot bovenin behoorlijk bebladerd. Dat zie ik niet op de foto's
met vriendelijke groet, Emanuel

ml0032

#5
De plant stond op een licht beschaduwde berghelling, waar het water naar beneden sijpelt. Langs dit pad is het vrij dicht begroeid en in de buurt van deze plant o.a. Vogelwikke (mits goed gedetermineerd), Centaurie, Margriet en veel orchideeën.
De grond is daar humusrijk op kalkgesteente. Ik heb nog een foto toegevoegd.
Met vriendelijke groet,
Marjo Lips

e.kneepkens

Determinatie met de FLORA HELVETICA Exkursionsflora voert naar CREPIS. Als we die nalopen is de meest waarschijnlijke: C.biennis
o.a. vanwege de donkergele grote bloem, de vorm vh blad en het feit dat het blad niet stengelomvattend is (laatste toegevoegde foto); eerst dacht ik dat min of meer wel (hij lijkt een stengelomvattende voet te hebben). De kleur van de stempel beoordeel ik als geel.
En niet te vergeten: de afstaande omwindselbladeren. Controle, zoals beharing van de binnenzijde van het omwindsel en het feit of de stengel hol dan wel gevuld is, kan nu natuurlijk niet meer.
Ik houd het op C.biennis, gezien het beschreven milieu zou dat ook kunnen. Eens zien wat anderen hierover denken.
met vriendelijke groet, Emanuel

ml0032

Je hebt er veel werk van gemaakt. Dankjewel.
We wachten nog even af.
Met vriendelijke groet,
Marjo Lips

Rien Ondersteijn

Dat hoef je niet Marjo-Hier valt niets over op aan te merken. :duim:
Groene groe[n]tjes.Rien.

ml0032

Bedankt Rien. Waarneming aangepast.
Met vriendelijke groet,
Marjo Lips