Ik zou graag willen weten...

Gestart door J.Slot, augustus 16, 2020, 00:16:09 AM

Vorige topic - Volgende topic

J.Slot

De ontwikkeling van vlinderei naar rups naar cocon naar vlinder "kan" heel snel gaan.

Nu heb ik hier niet veel ervaring mee, maar vond samen met mijn dochter vlindereitjes van de dagpauwoog.
Nu hebben we bijna 100 cocons hangen. Zodra de vlinders uit de cocons komen, mogen ze de wijde wereld in!
Dit is natuurlijk mooi en fantastisch om te zien gebeuren en mogen mee te maken van begin tot "eind". Maar... dit brengt uiteindelijk wel vragen met zich mee. En ik hoop hierbij geholpen kunnen worden!

Voor iedereen is het makkelijk uit te leggen dat er celdeling plaatsvindt in een ei, in dit geval vlinderei, en dat ook de mens nieuwe huidcellen aanmaakt vanuit binnen en de daarbuiten "afstoot" om groter te worden of gewoon voor verfrissing. In kindertaal dan!!

Maar hoe zit dit met vlinders die in een pop zitten ? Want zit de vlinder al in de pop? Of ontwikkelt er zich een vlinder in het levende organisme de pop, zoals er dus al een pop zich ontwikkelt in een rups. Als iemand mij hier iets over kan vertellen, vertaal ik het zelf wel naar kindertaal  ;D

janvdbrugge

Hallo, De ontwikkeling is natuurlijk met tekst te volgen in een uitgebreide beschrijving, maar ik zou deze suggestie aan de hand willen doen: in 2019 heeft vlinderexpert Rayan Majoor een indrukwekkende fotoserie geplaatst van de ontwikkeling van de Pasja-vlinder (geen Nederlandse soort, maar wél een "lekker grote") van rups tot imago. Zoek hier bij waarneming (zoekfunctie) naar: Pasja (het topic was getiteld: Ontwikkeling van de Pasja, 31 maart, 2019, Rayan Majoor) en bekijk het hele prachtig weergegeven proces, je kunt dan de onderdelen van de vlinder-in-wording door de pophuid heen bekijken, fantastisch). Er zijn wel meer dergelijke processen op dit forum te vinden, van kleinere soorten.
Enjoy, succes,
Jan van der Brugge

Rayan Majoor

 Even voor het gemak bij deze het topic over de Pasja waar Jan naar verwees.

Op internet zijn veel verhaaltjes en filmpjes over de ontwikkeling van de vlinder te vinden, maar veel zijn heel basisch of kloppen niet eens helemaal. Één filmpje waarin heel goed en begrijpelijk wordt uitgelegd wat er gebeurt is deze https://youtu.be/uK_iZZ4Bx2o . Kort gezegd: tijdens het popstadium wordt de rups/vlinder grotendeels afgebroken totdat er een soep van bouwstoffen over is waar de vlinder zich weer uit ontwikkelt. Alleen twee dingen worden niet afgebroken:
- vanaf het rupsstadium bevinden zich al kleine groepjes cellen in het lichaam die niks doen totdat de rups zich verpopt. Deze cellen worden dan net afgebroken, maar ontwikkelen zich dan tot een specifiek deel van de vlinder;
- bepaalde organen zoals ademhalingssysteem en het geslachtsorgaan: die ontwikkelen zich al in de rups in blijven ook in de pop en vlinder gewoon aanwezig
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl