Hoofdmenu

Bevers

Gestart door wimtegels, mei 08, 2008, 13:49:59 PM

Vorige topic - Volgende topic

wimtegels

Gisteravond mijn mooiste avond gehad wat de bever betreft.  En dan niet in Polen, maar in ons eigen land!

Het was nog volop licht toen de eerste bever uit de burcht kwam. Een jaarling volgens mij aan het formaat te zien.

In totaal had ik 10 beverwaarnemingen binnen een uur. Van 20.45 uur tot 21.45 uur.

Om hoeveel verschillende bevers het ging kan ik niet vertellen. Ik heb er maximaal 3 gelijktijdig gezien. Twee volgroeide exemplaren en een wat kleinere.

Voor zover ik waar kon nemen betrof het allemaal bruine exemplaren. De kleinste liet zich het mooiste zien toen hij even de oever opkroop. Prachtig die lepelstaart.

Op een gegeven moment kwam een van de volwassen bevers terug naar de burcht met een tak in zijn bek. Ik denk: Die gaat hij op de burcht leggen. Maar nee, vlak bij de burcht duikt hij met de tak. Ik neem aan dat hij de tak door de onderwateringang mee naar binnen heeft genomen.


Prachtig dat de come back van de bever in ons lland zo mooi lijkt te lukken!
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

fr hofman

Ik weet niet of we er zo blij mee moeten zijn.
In de Ooypolder Millingerwaard zijn ze ook uitgezet.
Ik heb nog nooit een bever gezien, maar wel 10 tallen misschien wel honderde bomen die omgeknaagd zijn.
In de Millingenwaard is om een grote plas zeker helft van de bomen omgelegd.
Nu weet ik wel dat het succes van de natuur niet afhankelijk is, of dat ik het zie, maar tot nu toe zie ik alleen maar knaagsporen. Dat wil zeggen een een grote puinhoop. Ik zie het nut niet, alleen de enorme schade.



kroonp

#2
Hoezo puinhoop??? Hoezo schade??? :huh:

Het is toch prachtig om te zien hoe de bevers op natuurlijke wijze voorkomen dat het gebied compleet verbost.

In verband met de veiligheid mag er niet te veel bos in de uiterwaarden komen omdat bos de doorstroom van water verminderd. Dus wordt er veel bos weggezaagd. Toch aardig van de bevers dat ze hierbij willen helpen.

Lekker boeiend dat er wat bomen omliggen. Die wilgen komen toch wel weer terug. Het zal een ondoordringbaar oerwoud worden als die stobbes weer opnieuw gaan uitlopen. Geen monotoon gelijkjarig bos, maar een schakering van jong, oud, dik, dun, groot en klein; veel mooier en beter dan een menselijk beheer dat ooit zou kunnen.

Ik hou van natuur langs rivieren juist omdat daar natuurlijke processen nog enigzins ongestoord kunnen plaats vinden. Niet omdat we dat zo leuk en aardig vinden en het daarom toelaten, maar omdat we niet anders kunnen. Gelukkig zijn we dat ook in gaan zien en is het beleid nu om de rivieren meer ruimte te geven.

De bever hoort thuis in dit landschap. Dat de bever nu weer terug is in Nederland zie ik als een enorme verrijking van het landschap.

Het probleem is niet de bever, maar het verwrongen beeld dat veel Nederlanders hebben van wat natuur is...
Groet

Peter Kroon

wimtegels

CiteerHoezo puinhoop??? Hoezo schade??? :huh:

Het is toch prachtig om te zien hoe de bevers op natuurlijke wijze voorkomen dat het gebied compleet verbost.

In verband met de veiligheid mag er niet te veel bos in de uiterwaarden komen omdat bos de doorstroom van water verminderd. Dus wordt er veel bos weggezaagd. Toch aardig van de bevers dat ze hierbij willen helpen.

Lekker boeiend dat er wat bomen omliggen. Die wilgen komen toch wel weer terug. Het zal een ondoordringbaar oerwoud worden als die stobbes weer opnieuw gaan uitlopen. Geen monotoon gelijkjarig bos, maar een schakering van jong, oud, dik, dun, groot en klein; veel mooier en beter dan een menselijk beheer dat ooit zou kunnen.

Ik hou van natuur langs rivieren juist omdat daar natuurlijke processen nog enigzins ongestoord kunnen plaats vinden. Niet omdat we dat zo leuk en aardig vinden en het daarom toelaten, maar omdat we niet anders kunnen. Gelukkig zijn we dat ook in gaan zien en is het beleid nu om de rivieren meer ruimte te geven.

De bever hoort thuis in dit landschap. Dat de bever nu weer terug is in Nederland zie ik als een enorme verrijking van het landschap.

Het probleem is niet de bever, maar het verwrongen beeld dat veel Nederlanders hebben van wat natuur is...
Dat ben ik helemaal met je eens Peter.

Volgens mij ben jij een van die natuurliefhebbers die de "puinhopen" langs de Roer wel weet te waarderen.

Wilgen geknot op een iets andere hoofte zijn ook knotwilgen......
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

fr hofman

Ik draai het om. Misschien is het probleem wel dat veel Nederlanders niet kunnen of willen zien hoe verwrongen onze natuur is.

wimtegels

CiteerIk draai het om. Misschien is het probleem wel dat veel Nederlanders niet kunnen of willen zien hoe verwrongen onze natuur is.
Ik denk dat je gelijk hebt. Maar ik weet niet of we hetzelfde bedoelen.

Daar waar ik die bevers zie vind ik een stukje natuur dat ik erg weinig verwrongen vind.
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels