Wie graaft dit hol?

Gestart door Hetty Woltjer, augustus 15, 2020, 09:39:07 AM

Vorige topic - Volgende topic

Hetty Woltjer

Vanochtend vond ik een nieuw hol in de tuin. De ingang is 10 cm breed. Is dit van een egel?

peterv

Egels graven geen holen. Verdere opties hangen helemaal af van de locatie van jouw tuin.
Peter Venema

Rob Koelman

#2
Vermoedelijk bruine rat, hoewel een ingang van 10 cm wel erg fors zou zijn voor de soort (normaal 4-8 cm doorsnede).

As het echt om 10 cm gaat is konijn ook nog een optie.
Met vriendelijke groet, Rob

Hetty Woltjer

#3
Afgelopen week hebben we met de camera geprobeerd beelden te verzamelen van de graver van het hol in de tuin. We hebben 1 nacht een serie foto's opgehaald en de beste sluit ik hierbij. Het lijkt toch een marterachtige te zijn (zie foto).   

Linda Bongers

Een Bunzing?
Citaat: Het dier is nachtactief, overdag wordt gescholen in holen. De bunzing kan zelf holen graven, maar gebruikt ook wel bestaande holen van andere dieren zoals vossen en konijnen.  Bron:https://nl.wikipedia.org/wiki/Bunzing

Groetjes, Linda

Rob Koelman

De foto laat weinig details zien. Is vermoedelijk ook verkleind (?), want slechts 24,6 kB groot. Kun je een uitsnede in hogere resolutie plaatsen? De originele foto naar mij sturen kan ook, dan maak ik de bewerking.

Op basis van wat te zien is denk ik op dit moment eerder aan een (steen)marter. Zie o.a. de 'pluimstaart'.

Wat de soort ook is, het dier op de foto is natuurlijk niet per definitie ook het dier dat het hol gegraven heeft...
Met vriendelijke groet, Rob

Rob Koelman

Hieronder een bewerkte uitsnede van de originele foto. Erg veel is er helaas niet op te zien. Ik denk nog steeds aan een marter, maar met deze kwaliteit afbeeldingen kun je alle kanten op...

Hopelijk komen er nog betere beelden.


Met vriendelijke groet, Rob