dat heeft niets met deze discussie te maken en nee, je kan hier niet over discussieren zolang je maar 1 set definities strict volgd. Discussie onstaat wanneer iedereen eigen definities gaat volgen (zoals FLORON dat doet).
Per definitie:
een soort die door mensen is getransporteerd/door menselijk toedoen op zijn huidige vindplaats is terecht gekomen = exoot
een soort die door natuurlijke dispersie/areaaluitbreiding op zijn huidige vindplaats is terecht gekomen = inheems
Soorten die zich uitbreiden door klimaatverandering zijn dus per definitie inheems, net als soorten die in het verleden hebben geprofiteerd van landbouw (weidevogels, hamster)
Soorten die met schepen meekomen zijn per definitie exoot.
Hoe lang een soort ergens voorkomt, is niet relevant. (Dat mag je meenenem bij termen als "ingeburgerd").
Maar dit heb ik in het gelinkte onderwerp al uitgebreid uitgelegd dus ik vindt het een beetje flauw dat ik er wederom op terug moet komen.
de uitzondering zijn soorten die via door mensen gemaakte grote verbindingswegen ergens komen, b.v. soorten die door kanalen van de ene zee naar de andere komen: dit zijn ook exoten - terwijl ze op eigen kracht door die kanalen zwemmen. (en ook de Donau-soorten die via het Rijn-donaukanaal in de Rijn zijn gekomen).