Vraag invoeren everzwijnen

Gestart door AnneBalk, augustus 13, 2020, 15:59:49 PM

Vorige topic - Volgende topic

AnneBalk

Hallo,

ik vroeg mij af. Er heerst in Nederland een 0-stand voor wild zwijnen in veel gebieden. Op zich is het leuk om waarnemingen te registreren in die gebieden. Maar kunnen die worden gebruikt om de zwijnen daar af te schieten? Oftewel, kunnen terreinbeherende organisaties of fbe's op de een of andere manier die gegevens zien (ook als ik het op alle mogelijke manieren afscherm)? Bijvoorbeeld als iemand van SBB ook admin is misschien...? Misschien dat sommige van die instanties ze ook niet (laten) schieten als ze het zelf wel leuk vinden dat er (stiekem) zwijnen in hun gebied lopen. Maar mogelijk zijn anderen wel fanatiek met het handhaven van de 0-stand.

Mvg, Anne

PS omdat dit geen discussie is over jacht had ik hem hier geplaatst, hopelijk is dit de goede plek.

Rob Koelman

#1
Als er ergens buiten de 'officiële leefgebieden' wilde varkens opduiken is dat door bijvoorbeeld schade aan gewassen heel snel bekend bij boeren en jagers. Gerust invoeren dus, want de kans dat het om 'nog niet bekende exemplaren' gaat is niet groot...

Of er op een plek waar wilde varkens opduiken ook echt 'beheer' (lees: vangen en/of afschieten) plaats gaat vinden varieert nogal. Vaak wordt in eerste instantie de boel gedoogd. Pas als er 'teveel' zwijnen komen (lees: als er teveel schade optreedt) wordt er ingegrepen...
Met vriendelijke groet, Rob

AnneBalk

Nouja, ik had even gegoogeld en toen las ik dat in flevoland zwijnen snel afgeschoten werden. https://www.omroepflevoland.nl/nieuws/116102/noordoostpolder-wild-zwijn-in-kuinderbos-afgeschoten

De locatie waar ik zwijnensporen heb gezien was volgens waarneming.nl nog niet bekend. Vandaar mijn vraag, zou het lullig vinden als ze dan door mij worden verdelgd  :-X.

Rob Koelman

Je kunt ze ook onder embargo invoeren, bijvoorbeeld voor een jaar. Dan ben jij in ieder geval zeker niet degene die het voorkomen ergens aan de grote klok heeft gehangen...
Met vriendelijke groet, Rob

AnneBalk

ok dan doe ik dat, denk voor nog langere periode. Ga er dan maar vanuit dat het niet via een admin verkeerd terecht komt  :-X wel leuk om te registreren hoe ze zich uitbreiden.

peterv

Citaat van: Rob Koelman op augustus 13, 2020, 16:39:47 PM
Of er op een plek waar wilde varkens opduiken ook echt 'beheer' (lees: vangen en/of afschieten) plaats gaat vinden varieert nogal. Vaak wordt in eerste instantie de boel gedoogd. Pas als er 'teveel' zwijnen komen (lees: als er teveel schade optreedt) wordt er ingegrepen...
Dat was in het verleden inderdaad zo. Vanwege angst voor Afrikaanse varkenspest is het behoorlijk aangescherpt en wordt aanzienlijk sneller ingegrepen als ze buiten officiële leefgebieden opduiken.
Peter Venema

peterv

Citaat van: Rob Koelman op augustus 13, 2020, 16:39:47 PM
Als er ergens buiten de 'officiële leefgebieden' wilde varkens opduiken is dat door bijvoorbeeld schade aan gewassen heel snel bekend bij boeren en jagers.
Als het om meerdere dieren gaat klopt dat wel. Eenlingen kunnen echter heel lang onder de radar blijven, zeker als ze hoofdzakelijk in natuurgebieden verblijven. Ik ken gevallen van dieren die zonder 1 schademelding meer dan 100 km hebben rondgezworven en maandenlang in gebieden verbleven zonder door boeren of jagers te zijn opgemerkt.
Peter Venema

Douwe van der Ploeg

Citaat van: Rob Koelman op augustus 13, 2020, 17:20:43 PM
Je kunt ze ook onder embargo invoeren, bijvoorbeeld voor een jaar. Dan ben jij in ieder geval zeker niet degene die het voorkomen ergens aan de grote klok heeft gehangen...

Moet je wel even checken dat je embargo-waarnemingen niet door gestuurd mogen worden naar NDFF/PGO's etc..
Douwe van der Ploeg

tekenaar

sporen kunnen evt ook afkomstig zijn van losgelaten/ontsnapte tamme varkens (hangbuikzwijntjes etc, zijn best populair).
Paul Veenvliet
dieren en planten tekeningen: https://paulveenvliet.art/
excursies in Slovenie: https://www.slovenia-nature-guide.si/