Secundaire(?) gangmijnen op Verbascum

Gestart door Rayan Majoor, augustus 10, 2020, 16:08:15 PM

Vorige topic - Volgende topic

Rayan Majoor

Ik zou graag willen weten welke soort dit is.
Het gaat om deze waarneming: https://waarneming.nl/observation/198178397/.
5 Apteropeda orbiculata mijn, gezien
datum: 2020-06-01
locatie: Renkum - Renkums Beekdal - Noord (GE)

foto's:




Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

William de Jong

Hoi Rayan,
Lijkt me eerder vraat van buitenaf, dan van binnenuit. Er is netjes om de nervatuur van het blad heen gevreten.
Mogelijk zelfs van de Longitarsus uit je andere forumtopic?

Groeten, William de Jong

Rayan Majoor

Inderdaad ook al aan gedacht. De eerste twee foto's laten onder- en bovenzijde van het blad zien zonder doorschijn en in beide gevallen is de 'mijn' vrij duidelijk te zien, waardoor ie voldiep lijkt en ik toch aan een mijn zou denken. Maar bij een voldiepe mijn verwacht je dan weer geen nerven te zien. Het 'vilt' van de plant lijkt echter nergens beschadigd en het frass ligt netjes op/in de aangevreten stukken blad (dat zou ik dan weer niet verwachten bij vraat van buitenaf... maar de bladvlo uit het andere topic zat wel naast de 'mijn' op foto 4 (hier door bijsnijden niet meer op de foto). Herinnerde me nog wel ergens ooit bij een mijnentabel voor toorts ook een optie te zien hebben staan van een larve die van het blad leeft maar onder het 'vilt' leeft. Eerst niet kunnen vinden, maar nu wel weer: gaat over Cionus olens-larven (waarvan ik zowel pop als volwassen kever op dit groepje planten al heb gevonden). Echter de enkele vraatbeelden die ik daarvan kan vinden zien er toch wel wat heftiger (minder netjes) uit. Zie bijvoorbeeld https://bladmineerders.nl/parasites/animalia/arthropoda/insecta/coleoptera/polyphaga/cucujiformia/curculionoidea/curculionidae/curculioninae/cionini/cionus/cionus-olens/?lang=nl
Ik ben erg benieuwd naar verdere reacties :blink:
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl