Hoofdmenu

Eitjes op Broccoli

Gestart door Anne d.R., augustus 12, 2020, 16:12:23 PM

Vorige topic - Volgende topic

Anne d.R.

Op de onderkant van Broccoli bladeren vond ik deze eitjes.
Bij invoeren op waarneming worden de eitjes geïdentificeerd als zijnde van wantsen.
Ik heb wantsen eitjes bekeken, maar het lijkt me meer vlindereitjes.
Graag hoor ik van welke vlinder ze zijn.
Vriendelijke groeten,
Anne

Rayan Majoor

Groot koolwitje - geparasiteerd door een sluipwespje
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

Anne d.R.

Wow, dat is leuk, die had ik nog niet!
Is dat geparasiteerde deel de paarse verkleuring, of had u een andere aanwijzing?
Graag leer ik bij.
Vriendelijke groeten,
Anne

Rayan Majoor

De donkere verkleuring is inderdaad een sterke aanwijzing dat ze geparasiteerd zijn, maar kan ook andere redenen hebben (zoals schimmelinfectie of verbrand in de zon). Echter op je tweede foto zie je in verschillende eitjes een gerafeld gat zitten (alsof iets er een gat uit gescheurd heeft). Dat is vrij typisch voor sluipwespjes die zich een weg naar buiten hebben gewerkt. De donkere verkleuring (met de lichtere vlekjes) op de nog intacte eitjes zijn de sluipwesppoppen (of volwassen sluipwespen) die zich nog in de eitjes bevinden en die je door de eischaal heen ziet
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

Anne d.R.

Prachtig, wat een fijne uitleg!
Hartelijk dank hiervoor, ben blij met zo'n deskundige vrijwilliger!
Mijn man en ik gaan de bladeren onder de :micro: leggen, kijken of we deze werkjes kunnen zien.
Na onze verhuizing hebben we hem nog niet ui de doos gehad, goed moment dus.

Anne d.R.


Rayan Majoor

Leuk, met een beetje fantasie zal je dan denk ik wel wat vormen moeten kunnen zien... maar is lastig bij zulke geribbelde eitjes. En anders kan je een paar eitjes apart houden in de hoop dat er nog wespjes uit komen :blink:
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl