Iberolacerta of Podarcis

Gestart door Daandrukker, augustus 10, 2020, 14:09:44 PM

Vorige topic - Volgende topic

Daandrukker

Hoi! Vorige week in de Pyreneeën deze verwarrende hagedis:
Het gaat om deze waarneming: https://observation.org/observation/198158076/.
1 Catalaanse Muurhagedis - Podarcis liolepis
datum: 2020-07-31
locatie: Spain - Alto Valle del Cinca (ES)

foto's:



This one is difficult for me. I doubt between Iberolacerta bonnali, Podarcis muralis and P. liolepis. The frontonasal touches the rostral, which should point to the Iberolacerta, but I can't find approved photos of individuals of that species which are contrastingly marked like this one.

Kan iemand me helpen? Twijfel dus tussen Pyreneeënberg, muur of Catalaanse muur. Frontonasale raakt het rostraalschild wat dus pro Iberolacerta zou moeten zijn
Vriendelijke groeten,
Daan Drukker
Validatiecoördinator bij EIS-Kenniscentrum Insecten

Remon

Spaanse (muur)hagedissen blijven flink lastig, Daan. Dit is zeker geen bonalli, ik zou hem op liolepis houden.
De lokale herpetofauna-admins in Spanje zullen er ook nog wel naar kijken.

Gr Rémon

Daandrukker

Vriendelijke groeten,
Daan Drukker
Validatiecoördinator bij EIS-Kenniscentrum Insecten

rikk

#3
Ik ben het met Remon eens. Zeker geen Iberolacerta. Vanwege het uiterlijk maar ook al vanwege de vindplaats op 1400m hoogte. Zo laag komt I.bonnali niet voor.
Onderscheid Iberolacerta/Podarcis is meestal geen probleem, als je wat ervaring hebt. Maar onderscheid muralis/liolepis is best lastig. Misschien heb je nog meer foto's? De kleur van de iris geeft vaak duidelijkheid. Een scherpe foto van de schubben op de wang kan ook helpen.

Ik neig naar muralis vanwege de oogvlek bij de voorpoot en wat ik van de beschubbing op de wang kan zien. Maar ik zou graag nog wat meer kenmerken willen checken. Muurhagedissen met dit patroon zijn in de Pyreneeën in elk geval niet ongewoon.
Rik