Vrouwtje vliegend hert (FR)? => L. cervus of L. pontbrianti?

Gestart door Rayan Majoor, oktober 29, 2017, 18:41:50 PM

Vorige topic - Volgende topic

Rayan Majoor

Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
https://observation.org/waarneming/view/145463300
onzeker Vliegend Hert - Lucanus cervus gezien op 2017-07-11 France - Cheval-Blanc
Foto's:








Toelichting:
3 cm. lang
bij voorbaat dank Rayan Majoor
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

bas waanders

De roodbruine dekschilden laten me denken dat het een vrouwtje Groot Vliegend hert is ...... zie ook : https://waarneming.nl/soort/info/1661?_popup=1

Douwe van der Ploeg

Van die twee, ja. Kijk bijvoorbeeld ook naar de vorm van de zijrand van het halsschild. Heb je echter ook gekeken of daar nog meer soorten uit die familie voorkomen? ;)
Douwe van der Ploeg

Arp

Het is sowieso een vrouwtje Lucanus, maar daar in het zuiden zou het theoretisch ook nog een keertje L. tetraodon kunnen zijn. De genoemde 3cm zou voor een dame tetraodon ook nog net moeten kunnen zeker als ik stiekem aanneem dat de afmeting inclusief kaken is gegeven (literatuurlengtes voor Lucanus zijn normaliter zonder de kaken). Op kleur en glad middenllijntje op het halsschild zou het dan toch cervus moeten zijn ... maar ze zijn best lastig en de literatuur staat bol van de varianten/forma's die deels ook weer historisch onderling met elkaar verward zijn geweest, dus helemaal mijn hand in het vuur voor de analyse in de publicaties die ik erover heb durf ik ook niet, want die gaan toch altijd vooral over de mannetjes.

Maar wel gewoon invoeren als cervus dus - ik hoef ze ook niet te valideren tenslotte.
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Arp

Ahwduh, ik zie net dat ze verzonnen hebben om Lucanus pontbrianti (aka fabiani) soortstatus te geven  :rolleyes:  :rolleye:

https://www.stagbeetlemonitoring.org/stag-beetles/other-lucanus-species-in-europe/

In dat geval heb ik niks gezegd ... geen idee hoe je de vrouwtjes daarvan goed van cervus zou kunnen onderscheiden ...  :-X :police:
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Rayan Majoor

Citaat van: Arp op oktober 30, 2017, 01:22:27 AM
zeker als ik stiekem aanneem dat de afmeting inclusief kaken is gegeven (literatuurlengtes voor Lucanus zijn normaliter zonder de kaken).
ik had inderdaad kaken meegerekend, zonder kaken kom ik uit op zo'n 2,75 cm.

ik hoopte eigenlijk dat L. cervus en D. parallelipipedus de enige kandidaten waren, aangezien ik het al lastig genoeg vond om te bepalen welke degene die ik had gezien dan zou zijn :rolleye: . Zal ik hem op Lucanus spec. of op L. cervus zetten?
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

Arp

Ik zou d'r voorlopig maar op cervus zetten.

Het aangekondigde artikel heb ik nog niet kunnen vinden en zou ik ook eerst wel eens willen lezen dan. Voor een ander artikel dat ik las vannacht is veel genetisch onderzoek gedaan en het bleek dat in de uitkomst voor wat betreft een aantal West-Palearctische Lucanus-"soorten" deze niet duidelijk te scheiden zijn:

https://www.researchgate.net/publication/259877812

Deze onderzoekers weten waar ze over praten en blazen gelukkig een keer niet meteen hoog van de toren over soorten samenvoegen en/of afsplitsen, maar zetten vooral vraagtekens bij hun eigen onderzoeksmethode en de geschiktheid van de gebruikte snippers genoom voor betrouwbare uitspraken over de taxonomie van Lucanidae en stellen vooral voor dat er eerst beter onderzoek gedaan wordt met verschillende andere genen etc. voordat er conclusies worden getrokken.

Momenteel zie ik nog even geen sluitende info die de wat kleinere pontbrianti/fabiani (en met wat andere bouw van de voelerlamellen) echt soortstatus geeft, maar het is niet mijn vakgebied en ik heb vast niet alles gevonden. laat staan gelezen.

Wel in je achterhoofd houden dat dit een goede kandidaat zou zijn voor die kleinere "varianten" uit Zuid-Frankrijk (zie de afmeting en de 5 korte voelerlamellen).
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Rayan Majoor

Hij staat weer op cervus!

blijkbaar valt er zelf in West-Europa veel te onderzoeken wat insecten betreft... in ieder geval bedankt voor het meedenken en de informatie/hulp!
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

Rayan Majoor

Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl