Hoofdmenu

Zeedenmycena

Gestart door han.endt, mei 06, 2008, 12:16:35 PM

Vorige topic - Volgende topic

han.endt

Ik vind deze waarneming wel grappig. Werd mij eerst vertelt dan deze kegel van een zeeden uit het bos hier achter komt (waar vroeger inderdaad zeedennen gestaan hebben). Nu blijkt het waarschijnlijk toch om een uit Spanje meegenomen kegel te gaan.
http://www.waarneming.nl/wn_details.php?id=2977586

Hoeveel paddenstoelen moeten er op escape :lol:.

Ismael

:D grappig. Mooie foto!
Groeten Ismaƫl Wind

Corryabbink

Han,
Hoe kom je daar dan achter wanneer er eerst Zeeden gestaan heeft? De zwam kan ook wel hier opgedoken zijn. Ik vind dit geen echte escape........

Overigens staat er ook nog een (oude)waarneming van Kik die ik er totaal niet op vind lijken.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

han.endt

De kegel is al langere tijd in Nederland en heeft eerst binnen gelegen en toen een tijdje buiten en kwamen er zwammen op. Tja, net zo als bij planten ben ik van mening dat je als een soort als wild invoert er geen twijfel over de herkomst moet zijn en die is hier wel. Ik weet ook niet wat de 'incubatieperiode' is bij zwammen. Verder komt de soort hier bij ons bijna alleen aan de kust voor, maar dat kan met de verspreiding van de zeeden te maken hebben?

han.endt

#4
Tja, dit is geen Zeedenmycena: http://www.waarneming.nl/wn_details.php?id=1842506

Die van 5 okt. en 4 nov. 2007 zijn de enige waarvan ik overtuigd ben. Pas op met de Helmmycena, die groeit overal op volgens mij.

Corryabbink

CiteerVerder komt de soort hier bij ons bijna alleen aan de kust voor, maar dat kan met de verspreiding van de zeeden te maken hebben?

Het zou natuurlijk kunnen samenhangen met de verspreiding van de Zeeden maar in het binnenland staan ook Zeedennen. Recht tegenover mijn huis zelfs en daar vond ik de soort niet. Het kan ook samenhangen met het klimaat of een combinatie ervan. Misschien zelfs een kalkrijke omgeving.........
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Corryabbink

CiteerTja, dit is geen Zeedenmycena: http://www.waarneming.nl/wn_details.php?id=1842506

Die van 5 okt. en 4 nov. 2007 zijn de enige waarvan ik overtuigd ben. Pas op met de Helmmycena, die groeit overal op volgens mij.
Dat ben ik met je eens. Bloedsteel zou ook nog voor verwarring kunnen zorgen.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

ratje

Hoi Han, wat het ook is, ik vind het gewoon een mooie foto :duim:  :duim:  

lucknijnsberg

Han,
deze soort komt regelmatig voor in het duingebied op de kegels van Zeeden.
het is absoluut geen bloedsteel.
De waarneming van Kik vind ik ook niet overtuigend.
mooie foto trouwens  ;)
Groetjes Luc

Corryabbink

CiteerHan,
deze soort komt regelmatig voor in het duingebied op de kegels van Zeeden.
het is absoluut geen bloedsteel.
De waarneming van Kik vind ik ook niet overtuigend.
mooie foto trouwens  ;)
Groetjes Luc
Die van Han is zeker geen Bloedsteel maar de Zeedenmycena. Daar twijfelt denk ik toch niemand aan.
Het was een algemene opmerking waarmee gedoeld werd op de mogelijk foute waarnemingen die in de database staan en waarmee de soort verward zou kunnen worden.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

han.endt

Die van mij bloedde ook niet rood.