Vlinderbloem Griekenland

Gestart door corzonneveld, augustus 10, 2020, 21:38:13 PM

Vorige topic - Volgende topic

corzonneveld

Ik zou graag willen weten welke soort dit is.
Het gaat om deze waarneming: https://observation.org/observation/198201480/.
1 Vlinderbloemfamilie - Fabaceae spec. bloeiend, veldwaarneming
datum: 2020-07-14
locatie: Greece - Mt. Lakmos (GR)

foto's:




Kom er niet uit met Pils, wat gek is, want die vruchten lijken me erg karakteristiek.

Met vriendelijke groet,
Cor Zonneveld

Natural History Photographs: www.corzonneveld.nl

Rien Ondersteijn

Hymenocarpos circinnatus lijkt me. Een latertje want die zou eigenlijk bloeien in April-Mei.
Groene groe[n]tjes.Rien.

corzonneveld

#2
Niet alleen laat, ook erg 'dun'. Ik had deze soort al eens begin april (!) op Kreta, op kale rotsen - dan zien ze er veel stugger uit, zo verschillend dat ik deze niet eens herkende!
Met vriendelijke groet,
Cor Zonneveld

Natural History Photographs: www.corzonneveld.nl

e.kneepkens

#3
Ik geloof niet in H.circ. Die plant is behoorlijk behaard en de eindlob van een blad is duidelijk groter dan de zijblaadjes. Ook de kelktanden zijn veel langer dan op de foto.
De vruchten zijn niet rond maar ongeveer ovaal en soms sikkelvormig. Ik denk dat de vruchtvorming niet optimaal verlopen is.
Ik denk dat we hier met een meerjarige plant te maken hebben, er lijken een aantal bloemen afgevallen te zijn/die moeten we er dan maar even bij denken. Heb ten einde raad de FLORA EUROPAEA doorgevlooid.
Kwam uiteindelijk uit Melilotus graecum = Trigonella graeca
Toen de naam er eenmaal was, zag ik  pas dat de blaadjes een klein beetje gekarteld zijn.
zie ook http://portal.cybertaxonomy.org/flora-greece/cdm_dataportal/taxon/b3c369de-f05a-415f-a68b-d6112969264f
met vriendelijke groet, Emanuel

corzonneveld

Ah, gelukkig, toch iets anders. Ik had al moeite er Hymenocarpus in te herkennen... Maar die aders in de vruchten herkende ik pas toen ik andere foto's ging vergelijken.

Als bonus ook nog een endeem!

Dank ieder voor het meedenken!
Met vriendelijke groet,
Cor Zonneveld

Natural History Photographs: www.corzonneveld.nl

Rien Ondersteijn

Maar goed dat Emanuel er nu is als 'scheidsrechter ' en goed doorwroette !
Verder kijkend zie ik overeenkomsten in de steunblaadjes met Melilotus. Die 'maffe' vruchten verrasten mij.
goed gezien  :duim:
Groene groe[n]tjes.Rien.

e.kneepkens

Als ik het idee heb dat er iets niet klopt dan wroet ik idd net zo lang door tot er een oplossing is, zeker als het een plant betreft die ik zelf nog nooit gezien heb.
met vriendelijke groet, Emanuel

janvdbrugge

Emanuel heeft heel wat plantenstruinexcursies op zijn naam staan, dus hij kent de kneepkens van het botanische ambacht! (;^)
Alle lof (wit, rood enz.)! Jan van der Brugge