Grote of Kleine Barmsijs Frankrijk?

Gestart door IJsvogelaar, augustus 10, 2020, 18:07:54 PM

Vorige topic - Volgende topic

IJsvogelaar

Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
http://observation.org/waarneming/view/197833774
Grote Barmsijs - Acanthis flammea gezien op 2020-08-05 France - La Léchère
Foto's:






Vanwege het vele roze dachten we aan Grote Barmsijs, of is het toch Kleine?
bij voorbaat dank Thijs de Groot
Vriendelijke groeten,
Thijs de Groot

/ (seen only)

frankneijts

De broedpopulatie in de Franse Alpen bestaat helemaal uit Kleine Barmsijzen. Dat is op jouw foto's inderdaad niet zo duidelijk hoewel de hoeveelheid rood niet zoveel zegt. Maar ik vermoed dat als je de wat overdadige hoeveelheid licht uit jouw foto's wegfiltert, je een acceptabele Kleine Barmsijs ziet ..
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

IJsvogelaar

Vriendelijke groeten,
Thijs de Groot

/ (seen only)

Oenanthe

De (grote) barmsijzen die ik in de broedtijd in Fins Lapland heb gezien waren, althans de mannetjes, aanmerkelijk roder dan we ze ooit in Nederland buiten de broedtijd te zien krijgen. Bij mijn weten komen grote barmsijzen als broedvogel alleen in het hoge noorden voor en zijn alle in gematigd Europa broedende barmsijzen kleine.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

frankneijts

#4
Bij barmsijzen wordt de rode kleur intenser door slijtage (allerlei niet-rode zoompjes en randjes schuren er door t gebruik af zodat de basiskleur = rood overblijft) en aangezien ze in de herfst hun verenkleed ruien is dat het jaar erop in het broedseizoen al aardig sjofel.
Je ziet zoiets heel mooi bij Kneuen die ook al in de herfst hun rode kleuren op kruin en borst krijgen maar die worden aanvankelijk helemaal verborgen door bruine en grijsachtige veerttopjes en -randjes. In de loop van het voorjaar slijten die weg en het rood wordt steeds duidelijker. Hoogzomer is er eigenlijk alleen nog maar rood over en zijn ze op hun 'mooist' hoewel dat eigenlijk hun afgedragen kloffie is:
(N.B. De hoeveelheid, kleur en intensiteit van het rood kan bij zowel barmsijzen als Kneuen individueel sterk verschillen: sommige Kneuen worden hun 2 levensjaar zelfs helemaal niet rood en bij barmsijzen is het rood soms meer oranje of zelfs goudgeel-achtig..)
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

bruijsten

Frank, dank voor deze duidelijke uitleg over de verschillende kleuren, had ik me bij Kneuen al regelmatig over verbaasd. Mooi verklaard.
Groet, Pieter