Mug-achtige larven in spinsel van echte tonderzwam levend

Gestart door Rayan Majoor, augustus 05, 2020, 19:10:30 PM

Vorige topic - Volgende topic

Rayan Majoor

Ik zou graag willen weten welke soort dit is.
Het gaat om deze waarneming: https://waarneming.nl/observation/197824429/.
50 Mug onbekend - Nematocera indet larve/nimf, foeragerend, gezien
datum: 2020-05-31
locatie: Harskamp - Dabbelose Pad (GE)

foto's:





Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

Giel van der Pluijm

#1
Tonderzwammen worden soms gemineerd door de tonderzwambreedvoetvlieg, zie https://waarneming.nl/soort/photos/158752.
Je hoort dan wel uitstulpingen bovenop de tonderzwam te zien. Misschien volgen die nog.

Rayan Majoor

Da's dan in ieder geval een Diptera die op tonderzwammen leeft. Ik kon zo gauw alleen van vlindersoorten vinden welke er hierin zouden voorkomen, maar de meeste waardorganisme-insect databases die ik gebruik gaan dan ook over waardplanten :rolleye:
Echter waren er verschillende tonderzwammen waar de larven in zaten en bij allemaal zag je hetzelfde: spinsels voornamelijk onder de zwam van waaruit de zwam opgegeten werd. De larven zaten in het spinsel of hoogstens net in de zwam en waren dus vooral extern aanwezig, niet zoals de tonderzwambreedvoet inwendig en galvormend (waarbij ik ook meer gedrongen larven zou verwachten, maar ik ken de soort verder niet). Ik vermoed dus dat het toch een andere soort is... maar kende de soort die je opperde sowieso nog niet dus leuk om daar nu ook vanaf te weten (en wie weet kom ik die ook nog wel eens tegen :blink:)

De larven waren op z'n grootst trouwens ook meer dan een centimeter lang: geen kleine beestjes dus
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

ectemnius

Beste Rayan & Giel,

Platypezidae larven zijn kleiner en maken geen spinsel. Dit zijn muggenlarven. Ze horen in de buurt van de Keroplatidae en/of Mycetophilidae.

Groetjes,
Elias

Rayan Majoor

Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

radjah


ectemnius

Beste radjah,

Dat zijn vlinder poppen. Aldus Rayan "Ik kon zo gauw alleen van vlindersoorten vinden welke er hierin zouden voorkomen."
Welke soorten en of die soorten aan poppen te herkennen zijn, geen idee.

Groetjes,
Elias




Ton van Haaren

Citaat van: ectemnius op augustus 06, 2020, 20:21:52 PM
Platypezidae larven zijn kleiner en maken geen spinsel. Dit zijn muggenlarven. Ze horen in de buurt van de Keroplatidae en/of Mycetophilidae.
Zeker wel muggenlarven, maar de familie blijft lastig aan de hand van deze foto's. Ik voel meer iets voor Mycetophilidae of misschien zelfs Sciaridae. Dit kleurpatroon ken ik niet van Keroplatidae. Die muggen maken allemaal spinseldraden. Goede detailfoto van de kop en de habitus maken het iets makkelijker.
Met vriendelijke groet
Ton

"There's a fine line between fishing and just standing on the shore like an idiot."
-Steven Wright-

Rayan Majoor

Citaat van: Ton van Haaren op september 10, 2020, 11:14:55 AM
Zeker wel muggenlarven, maar de familie blijft lastig aan de hand van deze foto's. Ik voel meer iets voor Mycetophilidae of misschien zelfs Sciaridae. Dit kleurpatroon ken ik niet van Keroplatidae. Die muggen maken allemaal spinseldraden. Goede detailfoto van de kop en de habitus maken het iets makkelijker.
Vind het ook erg jammer dat ik geen betere foto's heb kunnen maken (ook omdat er een zeer zeldzame kever én wants zaten), maar het licht was hier verre van ideaal om gedetailleerde foto's te maken. En echt dichtbij is het voor mij niet. Wellicht dat iemand die hier een keer langs komt nog een kijkje wil nemen: was een opvallende dode boom op een kruispunt direct naast het fietspad (we volgden toen knooppunten). En anders maar hopen dat ik toevallig eens weer in die richting moet zijn in de juiste tijd van het jaar.

Citaat van: ectemnius op september 10, 2020, 08:29:53 AM
Beste radjah,
Dat zijn vlinder poppen. Aldus Rayan "Ik kon zo gauw alleen van vlindersoorten vinden welke er hierin zouden voorkomen."
Welke soorten en of die soorten aan poppen te herkennen zijn, geen idee.

Groetjes,
Elias
zulke duidelijk gevormde, dichte witte cocons zie je nauwelijks bij de vlinders, en de paddenstoel- en houtvreters maken vaak meer een los spinsel. Zeker met zo'n rond 'opgesneden' gat in de cocons zou ik eerder aan sluipwespen (vooral schildwespen) denken eigenlijk. Maar wat voor relatie die op zo'n plek hebben...?
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

radjah

merci allemaal

heb deze cocons op 2 heel verschillende locaties waargenomen, beide onder een tonderzwam, woon er niet vlakbij, anders zou ik er wel regelmatig heen gaan om eens te kijken

ectemnius

Beste Rayan,

Citeerzulke duidelijk gevormde, dichte witte cocons zie je nauwelijks bij de vlinders, en de paddenstoel- en houtvreters maken vaak meer een los spinsel. Zeker met zo'n rond 'opgesneden' gat in de cocons zou ik eerder aan sluipwespen (vooral schildwespen) denken eigenlijk.
Dan zijn het Braconidae!

CiteerMaar wat voor relatie die op zo'n plek hebben...?
Nu kan ik ze niet herkennen, maar durf wel te speculeren. Tondelzwammen zitten vol Kevers, Keverlarven en Muggen en Vliegen larven. Daar vermoed ik dan dat de Braconidae op zullen parasiteren?

Groetjes,
Elias

radjah

https://waarnemingen.be/observation/200511337/
https://waarnemingen.be/observation/200511370/

heb weer op 2 verschillende dode beuken, telkens op tonderzwam dit verschijnsel aangetroffen
misschien bieden deze foto's meer duidelijkheid?

mvg groeten Bernadette

Crispulop

Ik kwam dit topic tegen in mijn zoektocht naar determinatie van een eigen waarneming:
https://waarneming.nl/observation/286079228/

Is er ooit op een andere manier definitieve duidelijkheid gekomen over wat dit is? Mijn eigen exemplaar is anders makkelijk bereikbaar voor extra foto's.

Ton van Haaren

Die laatste is een Mycetophilidae of een Sciaridae. Geen Keroplatidae. Je zult moeten kijken of er een gat aan de onderzijde van het kopkapsel zit voor het onderscheid. Dat staat meestal nooit op een foto.
Met vriendelijke groet
Ton

"There's a fine line between fishing and just standing on the shore like an idiot."
-Steven Wright-