2 dwergblauwtjes?

Gestart door ArjenDrost †, augustus 04, 2020, 23:45:22 PM

Vorige topic - Volgende topic

ArjenDrost †

Ha Allen

Even ter controle, helaas hier geen mogelijkheid om mn foto's van mn camera te krijgen, dus even een BOC-shot, maar heb ik hier vandaag in Zuid Limburg twee Dwergblauwtjes gefotografeerd?

Alvast bedankt!

Arjen

ArjenDrost †

De waarneming is intussen al goedgekeurd. Jippie!!

Robin Septor

Dit zijn nochtans twee boomblauwtjes.
Admin dagvlinders waarnemingen.be

ArjenDrost †

Maar die zijn toch veel blauwer van boven? Niet zo donker als deze 2? Vandaag de nodige Boomblauwtjes gezien, die waren veel blauwer en ook wat groter.

Groeten, Arjen

Robin Septor

Citaat van: ArjenDrost op augustus 05, 2020, 23:29:37 PM
Maar die zijn toch veel blauwer van boven? Niet zo donker als deze 2? Vandaag de nodige Boomblauwtjes gezien, die waren veel blauwer en ook wat groter.

Groeten, Arjen

Bij dwergblauwtjes zijn zowel mannetje als vrouwtje niet blauw, mannetjes hebben hoogstens enkele blauwe schubben die op de vleugels lijken te zijn gestrooid. Op jouw foto zie je een helemaal blauw mannetje, met een verdikte zwarte vleugelrand in de vleugeltop, een typisch kenmerk van een mannetje boomblauwtje. Ook de typisch bleke achtervleugel en stippenpatroon zijn duidelijk zichtbaar.
Admin dagvlinders waarnemingen.be

marijn

Arjen, je BOC-shot is niet best, dus je laat ons determineren o.b.v. tricky beeldmateriaal: de achterste vlinder is overbelicht en de kleurbalans te koud, waardoor de voorste vlinder voor sommige toeschouwers blauwer lijkt dan ie waarschijnlijk is. M.b.v. onder-/overbelichten met je telefoon kun je betere BOC-shots maken.

De voorste vlinder is zeker een Dwergblauwtje. Iets meer zwartkleuring tegen de zoom aan klopt (ook) voor die soort. Contra Boom (los van de m.i. donkerbruine hoofdkleur van de vleugels) is dat de franje van de voorvleugel niet geblokt/gestreept is. Het stippenpatroon van de achterste vlinder is door de overbelichting slecht te beoordelen, en lijkt zo meer op dat van Boomblauwtje. Maar: ook hier is de ongeblokte voorvleugelfranje die van Dwergblauwtje, liggen de (voorste/'bovenste') stippen op de achtervleugel te weinig 'out of line' voor Boom en lijken er wel contrasterend lichte randjes om de bovendien te rond gevormde stippen op de voorvleugel te zitten, oftewel: ook zeker een Dwergblauwtje.
Marijn Prins

ArjenDrost †

Dank je wel voor je uitgebreide reactie. Ik was me ervan bewust dat de foto veel te wensen over laat (ik heb normaal gesproken een hekel aan BOC-shots). Als ik thuis ben zal ik de echte foto ook plaatsen, maar het is fijn al even een voorlopige bevestiging te hebben.

Groeten, Arjen

ArjenDrost †

Intussen weer thuis en nu ook de echte foto's kunnen bekijken. Zie hier:
foto's:




Robin Septor

Volledig mee akkoord na het zien van de originele foto's ! Weeral wat bijgeleerd.

Citaat van: marijn op augustus 06, 2020, 11:07:00 AM
Arjen, je BOC-shot is niet best, dus je laat ons determineren o.b.v. tricky beeldmateriaal: de achterste vlinder is overbelicht en de kleurbalans te koud, waardoor de voorste vlinder voor sommige toeschouwers blauwer lijkt dan ie waarschijnlijk is. M.b.v. onder-/overbelichten met je telefoon kun je betere BOC-shots maken.

De voorste vlinder is zeker een Dwergblauwtje. Iets meer zwartkleuring tegen de zoom aan klopt (ook) voor die soort. Contra Boom (los van de m.i. donkerbruine hoofdkleur van de vleugels) is dat de franje van de voorvleugel niet geblokt/gestreept is. Het stippenpatroon van de achterste vlinder is door de overbelichting slecht te beoordelen, en lijkt zo meer op dat van Boomblauwtje. Maar: ook hier is de ongeblokte voorvleugelfranje die van Dwergblauwtje, liggen de (voorste/'bovenste') stippen op de achtervleugel te weinig 'out of line' voor Boom en lijken er wel contrasterend lichte randjes om de bovendien te rond gevormde stippen op de voorvleugel te zitten, oftewel: ook zeker een Dwergblauwtje.
Admin dagvlinders waarnemingen.be

ArjenDrost †

Citaat van: Robin Septor op augustus 09, 2020, 17:25:11 PM
Volledig mee akkoord na het zien van de originele foto's ! Weeral wat bijgeleerd.
Dank, ik ook!

marijn

Ik trouwens ook :duim:

Er was iets aan die vlinders wat op Dwergblauwtje wees (en contra Boom), maar kon het niet duiden.. Na wat vergelijken van foto's kwam ik uit op die voorvleugelfranje.
Marijn Prins