Grote groep kleine rupsen op het kozijn

Gestart door Marcel Mutsaers, augustus 04, 2020, 22:52:24 PM

Vorige topic - Volgende topic

Marcel Mutsaers

Een paar dagen geleden vond ik een grote groep kleine rupsjes op het kozijn, ze leken net uitgekomen.
De plaats van de waarneming is in stedelijke omgeving.
Ik zou graag willen weten welke soort dit is.

Het gaat om deze waarneming: https://waarneming.nl/observation/197534747/.
100 Macronachtvlinder onbekend - Heterocera indet. rups
datum: 2020-07-30
locatie: Tilburg - Oud Noord (NB)

foto's:



Met vriendelijke groet,
Marcel Mutsaers

Rayan Majoor

Inderdaad net uitgekomen, en zo los van een plant en andere secundaire kenmerken wordt het erg lastig. Hoogstwaarschijnlijk een uiltje (bijvoorbeeld de huismoeder), maar zonder opkweken betwijfel ik of er iets met zekerheid gezegd kan worden...
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

Marcel Mutsaers

Dank voor je antwoord Rayan, toch iets wijzer geworden.

Waarom legt deze vlinder haar eieren zo ver van de waardplant af? Het is toch logischer om dat op of in de buurt van de waardplant te doen, deze rupsjes moeten nu een hele afstand (met gevaren) af leggen om bij iets eetbaars te komen. Zo maar iets wat ik me afvraag, is daar iets over te zeggen?

Groeten,
Marcel Mutsaers

Rayan Majoor

Redelijk wat vlinders die door licht aangetrokken worden, zijn hier zo die geobsedeerd dat ze hun normale bezigheden (soortgenoten of voedsel zoeken en voortplanten) vergeten. Soms zetten ze dan ook gewoon hun eitjes af op de plek waar ze het licht 'bewonderen'. Dus als er een lamp in de buurt zat of de lappen binnen zijn wel eens aan als het buiten donker is, dan is dat waarschijnlijk de reden. En zeker bij soorten die redelijk polyfaag zijn gebeurt dit vaker. De huismoeder legt bijvoorbeeld onder natuurlijke omstandigheden vaak eitjes op een dode of nier-waardplant in de buurt van veel mogelijke waardplanten. De rupsjes moeten zich sowieso verspreiden aangezien ze niet in groepen leven maar de eitjes wel allemaal bij elkaar gelegd worden... dus dan is het geen groot probleem als ze niet direct op de waardplant zitten. Maar voor deze rupsjes bij het licht zal het wat lastiger worden. Echter zo'n minder kieskeurig vrouwtje zal denk ik nog makkelijker dan andere vlinders gaat eitjes op een ongeschikte plek bij een lichtbron afzetten.
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

Marcel Mutsaers

Dank voor het uitgebreide antwoord, interessant!

Groeten,
Marcel Mutsaers

Michiel en Milka

Het komt vaker voor. Deze eitjes zaten bij ons op het raam van de woonkamer. Die hebben het trouwens niet gered, zie opmerking onder de foto. Is misschien ook Huismoeder, maar waarneming staat op niet te beoordelen.

foto's:


Een dag later opgegeten door Panorpa germanica. (Schorpioenvlieg)
Groet, Michiel

Rayan Majoor

Die schorpioenvliegen eten ook echt alles  :rolleye:
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl