Vangkooi?

Gestart door jan pos, april 21, 2020, 12:31:49 PM

Vorige topic - Volgende topic

jan pos

Wat zou dit zijn?
Het ding drijft in een moerasachtig gebiedje in een wilgenbos nabij de Ijssel (Gld.)

Groeten, Jan Pos

Leon Olsthoorn

Volgens mij heb je je eigen vraag al correct beantwoord
Jag gillar blommor, jag gillar träd, jag gillar naturen som den är!

jan pos

Ok, nooit zo'n kooi gezien.
Weet je ook wat erin gevangen wordt?

Jan

William de Jong

Muskusratten wellicht?

Groeten, William de Jong

gbeersma

Vriendelijke groeten, Gerard Beersma

https://waarneming.nl/users/104779/photos/?

jan pos

Het Wilgenstruweel is van Natuurmonumenten. Zij zullen niet over de kooi gaan maar ik mag aannemen dat deze goed gecontroleerd wordt (bijvangst e.d.).
Bedankt voor jullie reacties.

Met groet, Jan

Rob Koelman

#6
Dit type val wordt voornamelijk (alleen maar?) voor het vangen van beverratten ingezet...

Bij de meest moderne variant krijgt de vanger automatisch een berichtje als de val dicht is geslagen, zodat deze weet dat er iets in de val zit.
Met vriendelijke groet, Rob

gbeersma

Rob, ik denk dat je gelijk hebt. De vallen die ik hier in de buurt (Zwolle) soms zie zijn inderdaad van een ander type. En hier zitten veel muskusratten, maar geen beverratten.
Vriendelijke groeten, Gerard Beersma

https://waarneming.nl/users/104779/photos/?

jan pos

Ik heb hier nog nooit graafschade aan de dijk gezien en ook geen gaten in oevers. Hooguit door mollen of honden. Het is ook niet zo dat je overal Beverratten ziet lopen. Bestrijding met dergelijke kooien lijkt mij duur (belastinggeld). Mocht er toch ergens graverij zijn aan een wal of dijklichaam is het dan niet voordeliger deze plekken te verstevigen en te herstellen?

Rob Koelman

Citaat van: jan pos op april 23, 2020, 11:13:29 AMIk heb hier nog nooit graafschade aan de dijk gezien en ook geen gaten in oevers. Het is ook niet zo dat je overal Beverratten ziet lopen.

Dat laat zien dat de bestrijding werkt!

Citaat van: jan pos op april 23, 2020, 11:13:29 AMBestrijding met dergelijke kooien lijkt mij duur (belastinggeld). Mocht er toch ergens graverij zijn aan een wal of dijklichaam is het dan niet voordeliger deze plekken te verstevigen en te herstellen?

Voor beverratten geldt een nulstand-beleid. Er zijn zelfs Nederlandse vangers actief tot kort over de Duitse grens om te voorkomen dat er vandaar uit dieren ons land binnen komen. Zonder bestrijding zal het niet lang duren voordat je 'overal beverratten ziet lopen'. Ga maar eens op pad in Duitsland: de soort is daar vrij gemakkelijk waar te nemen, ook overdag.
Met vriendelijke groet, Rob

jan pos

Ah, dus mijn idee zet geen zoden aan de dijk.
Met groet, Jan

migratorius

Citaat van: Rob Koelman op april 23, 2020, 11:22:16 AMGa maar eens op pad in Duitsland: de soort is daar vrij gemakkelijk waar te nemen, ook overdag.
Inderdaad. Ze zijn ook zeer populair bij de Duitsers. Na de Ooievaar is het vermoedelijk de soort waar de meeste mensen naar vragen in het natuurbeschermingsgebied waar ik vogels kijk.

JanHein

jan pos

Nog een keer langs de kooi gegaan. Er liggen een soort suikerbieten in om de beverrat in de val te lokken. Mocht dit lukken; het gaat niet om een moderne variant kooi. Zo te zien geen zendertje aanwezig dus geen verbinding met een app. Voor de gevangen beverrat te hopen dat de vanger de locatie dagelijks komt controleren.

Groeten, Jan

peterv

Citaat van: jan pos op april 24, 2020, 21:28:10 PM
Nog een keer langs de kooi gegaan. Er liggen een soort suikerbieten in om de beverrat in de val te lokken. Mocht dit lukken; het gaat niet om een moderne variant kooi. Zo te zien geen zendertje aanwezig dus geen verbinding met een app. Voor de gevangen beverrat te hopen dat de vanger de locatie dagelijks komt controleren.Groeten, Jan
De verantwoordelijkheid voor vangst van muskusratten en beverratten is in de waterwet belegd bij de waterschappen. Artikel 3.2a: Het waterschap draagt zo goed mogelijk zorg voor het voorkomen van schade aan waterstaatswerken veroorzaakt door muskus- en beverratten. Je kunt voor informatie dus bij het betreffende waterschap terecht.
Peter Venema

jan pos

Ja die ken ik, niet vanwege de beverrat maar een meidoornhaagje geplant langs de dijk in m'n tuin en weer weg moest.

Jan

Flo

Citaat van: jan pos op mei 13, 2020, 22:44:07 PM
Ja die ken ik, niet vanwege de beverrat maar een meidoornhaagje geplant langs de dijk in m'n tuin en weer weg moest.

Jan
Kan een meidoornhaagje dan zoveel schade aanrichten?
Flo

jan pos

De dijk die door de tuin loopt, betreft kernzone dijklichaam en is eigendom van het waterschap (destijds onteigend i.v.m. verhoging).
De hovenier die de haag heeft aangeplant dacht dat dit wel mocht, maar beter was geweest om vergunning aan te vragen. Binnen 2 dagen stond een medewerker van het waterschap in de tuin en de haag moest er weer uit. Is nog een briefwisseling op gevolgd maar ze waren heel stellig.

De vangkooi is inmiddels weggehaald.

Groet van Jan