Insectenladen te koop

Gestart door Stijn Schreven, augustus 04, 2020, 18:17:12 PM

Vorige topic - Volgende topic

Stijn Schreven

Insectenladen in verschillende formaten te koop (zonder de insecten):


  • 30 x 40 cm: 2 laden met itex bodemplaat (niet op foto). 5 euro per lade.
  • 39 x 49 cm: 2 kasten met elk 4 laden met itex bodemplaat (foto 1+2). 25 euro per kast.
  • 39 x 49 cm: kast met 9 laden (foto 3).
  • 39 x 49 cm: kast met 4 laden
  • 40 x 50 cm: 1 lade(foto 4). 5 euro.

Indien gewenst kan ik gratis potje(s) naftaline meeleveren.
Punt 1 en 2 zijn beschikbaar vanaf eind augustus/begin september.

Update 9-8-2020: punt 3 t/m 5 zijn verkocht, punt 1 en 2 zijn nog te koop.
Update 3-9-2020: de kasten van punt 2 zijn gereserveerd. Punt 1 is nog beschikbaar.

Pm bij interesse voor ophaal afspraak.
Groeten en bedankt,

Stijn Schreven.

JW_2all

Ik begrijp dat de ontbrekende hoogte niet geschikt is voor mijn hobby.
Insecten zijn gewoon niet zo hoog als h0-modelbouwtreintjes breed zijn (33 mm).  ;D
Anders had ik er wel wat in gezien. Voor schaal N of Z overigens heel geschikt.  :duim:

Groet,
Jan

Ron13

Lugubere hobby wat mij betreft. Bah!

Rob Koelman

Citaat van: Ron13 op augustus 22, 2020, 19:03:48 PMLugubere hobby wat mij betreft. Bah!

Welcome to the world of naturalists! Jouw reactie geeft aan dat je blijkbaar totaal geen inzicht hebt in het doel van 'verzamelen'.

Dit is gewoon de traditionele manier van het verzamelen van insecten (en anders soortgroepen). Tegenwoordig is het verzamelen van individuen vaak niet meer nodig en volstaat het (goede) foto's te nemen. Maar voor sommige soorten is detailonderzoek aan verzamelde exemplaren nog altijd nodig om tot een goede determinatie te kunnen komen...

Onderzoek aan ooit verzamelde exemplaren in (museum-)collecties heeft maar al te vaak geleid tot nieuwe inzichten in taxonomie en daaruit voortvloeiende eisen voor bescherming!

Het komt er op neer dat je altijd kritisch moet zijn waarom je een dier/plant verzameld en dat je daarbij rekening houdt met de 'draagkracht' van een lokale/regionale populatie. 'Verzamelen om het verzamelen' is achterhaald, maar in sommige gevallen nog altijd zeer nuttig/waardevol.
Met vriendelijke groet, Rob

Henri van Dodeweerd

Met vriendelijke groet,
Henri van Dodeweerd


Ron13

Citaat van: Rob Koelman op augustus 22, 2020, 20:53:47 PM
Citaat van: Ron13 op augustus 22, 2020, 19:03:48 PMLugubere hobby wat mij betreft. Bah!

Welcome to the world of naturalists! Jouw reactie geeft aan dat je blijkbaar totaal geen inzicht hebt in het doel van 'verzamelen'.

Dit is gewoon de traditionele manier van het verzamelen van insecten (en anders soortgroepen). Tegenwoordig is het verzamelen van individuen vaak niet meer nodig en volstaat het (goede) foto's te nemen. Maar voor sommige soorten is detailonderzoek aan verzamelde exemplaren nog altijd nodig om tot een goede determinatie te kunnen komen...

Onderzoek aan ooit verzamelde exemplaren in (museum-)collecties heeft maar al te vaak geleid tot nieuwe inzichten in taxonomie en daaruit voortvloeiende eisen voor bescherming!

Het komt er op neer dat je altijd kritisch moet zijn waarom je een dier/plant verzameld en dat je daarbij rekening houdt met de 'draagkracht' van een lokale/regionale populatie. 'Verzamelen om het verzamelen' is achterhaald, maar in sommige gevallen nog altijd zeer nuttig/waardevol.

Mooi excuus altijd dat "nieuwe inzichten" en "bescherming".  Klinkt als "natuurbeheer" etc. Heeft niks met naturisten te maken. ken genoeg naturisten die geen dieren doden, verzamelen, laten opzetten etc. Ornithologen schoten vroeger vogels dood voor hun collectie. Werd toen ook als nuttig en belangrijk gezien. Enige bescherming die natuur nodig heeft is dat wij als menselijke diersoort ervan af blijven. We hebben al genoeg schade aangericht lijkt mij.

Je reactie geeft enkel aan dat je antropocentrisch en speciesistisch denkt, zoals helaas veel mensen doen. Ik vind het gewoon walgelijk al die dierenlijkjes in bakjes en vitrines. Zelfde categorie als opgezette dieren. Dat het insecten zijn maakt hun leven niet minder waardevol dan ander leven.

caliprobola

Naturisten hebben hier weinig mee te maken...
Voor de rest kan ik Rob enkel maar bijtreden, heel wat soorten ongewervelden zijn niet in het veld op uiterlijk te herkennen. Op welke manier wil jij dan een biodiverse natuur beschermen als je alle kennis omtrent die soorten bewust negeert?

Ron13

Citaat van: caliprobola op augustus 23, 2020, 10:13:37 AM
Naturisten hebben hier weinig mee te maken...
Voor de rest kan ik Rob enkel maar bijtreden, heel wat soorten ongewervelden zijn niet in het veld op uiterlijk te herkennen. Op welke manier wil jij dan een biodiverse natuur beschermen als je alle kennis omtrent die soorten bewust negeert?

Voor de mens zich ermee ging bemoeien deed natuur het anders erg goed. Wat heeft die opgedane kennis tot dusver opgeleverd? Natuur doet het alleen maar slechter en slechter. Diersoorten en planten sterven in hoog tempo uit, ijsvelden smelten, insecten populaties storten in, vele vogelsoorten gaan snel achteruit, dode plekken in oceanen, plastic in de lucht en de oceanen, klimaatverandering, ga zo maar door.

Biodiverse natuur? Wat is dat? Wie bepaalt dat? Wij? Wie mag leven en sterven? Wat is inheems, wat een exoot? Bedoel je dat? Nog meer inmenging? Natuurbeheer? Dat heeft tot dusver ook zo goed gewerkt, nietwaar. Overal waar de mens komt gaat het slecht, waar we niet komen gaat het goed met natuur. Daar is je antwoord.

De mens zal natuur de ruimte moeten geven. Niet menselijke dieren als gelijken zien. Realiseren dat we allemaal deel uitmaken van het geheel en elkaar nodig hebben om te leven en overleven. We zullen moeten inleveren en flink ook. Veganistisch leven, stoppen met consumeren, minder voortplanten, geen oorlogen voeren, weg met fossiele brandstoffen, weg met de agrarische en vee industrie, zelf ons voedsel gaan verbouwen door middel van permacultuur en verzamelen, kapitalisme afschaffen, verwilderen, met natuur leven als onderdeel daarvan en niet denken erboven te staan, kleiner wonen, sociaal zijn tegen elkaar en samenwerken, dat soort dingen. Ik denk niet dat mensen zich realiseren wat ervoor nodig is om deze planeet leefbaar te houden voor onszelf en de komende generaties. Maar goed, genoeg stof op het net hierover te vinden. Buiten dat vind ik het gewoon walgelijk om dieren voor niks te doden, ook insecten.

Een ding is zeker, natuur zal het laatste woord hebben, niet de mensheid.

Rob Koelman

Citaat van: Ron13 op augustus 23, 2020, 13:27:42 PMVoor de mens zich ermee ging bemoeien ...veel woorden... ... nog veel meer woorden... Een ding is zeker, natuur zal het laatste woord hebben, niet de mensheid.


Amen...

Tip: kijk hier eens rond; vind je vast onderwerpen die je meer aanspreken: https://forum.waarneming.nl/index.php/board,12.0.html
Met vriendelijke groet, Rob

Ron13

#10
Citaat van: Rob Koelman op augustus 23, 2020, 13:57:52 PM
Citaat van: Ron13 op augustus 23, 2020, 13:27:42 PMVoor de mens zich ermee ging bemoeien ...veel woorden... ... nog veel meer woorden... Een ding is zeker, natuur zal het laatste woord hebben, niet de mensheid.


Amen...

Tip: kijk hier eens rond; vind je vast onderwerpen die je meer aanspreken: https://forum.waarneming.nl/index.php/board,12.0.html

Als je niks zinnigs in te brengen hebt, ga de discussie dan gewoon niet aan. Dieren onnodig doden is walgelijk, simpel. Net als de koop en verkoop van spullen om die dieren in te bewaren en op te bergen. Aangezien het niveau weer, zoals gewoonlijk met bepaalde type mensen, op het 0 punt is aanbeland laat ik het er verder bij.

Rob Koelman

Citaat van: Ron13 op augustus 23, 2020, 15:51:06 PMAls je niks zinnigs in te brengen heb, ga de discussie dan gewoon niet aan.

Ken je het begrip 'spiegel'?  B)

Verder ga ik hier niet meer op reageren, want heb wel betere dingen te doen. Zo moet ik vandaag nog een paar insectenbakken volprikken met vlinders...  :wacko:

Met vriendelijke groet, Rob

Ron13

Citaat van: Rob Koelman op augustus 23, 2020, 15:57:00 PM
Citaat van: Ron13 op augustus 23, 2020, 15:51:06 PMAls je niks zinnigs in te brengen heb, ga de discussie dan gewoon niet aan.

Ken je het begrip 'spiegel'?  B)

Verder ga ik hier niet meer op reageren, want heb wel betere dingen te doen. Zo moet ik vandaag nog een paar insectenbakken volprikken met vlinders...  :wacko:

Zoals aangegeven, niveau 0. Fijn leven verder.

caliprobola

De vraag is, Ron, wat jij dan komt doen op een forum dat helemaal draait rond biodiversiteit. En let op, door de te reageren moeten er een aantal servers draaien die de nodige energie verbruiken die jij kan besparen door niet langer te reageren.

William de Jong

Citaat van: Rob Koelman op augustus 22, 2020, 20:53:47 PM
Citaat van: Ron13 op augustus 22, 2020, 19:03:48 PMLugubere hobby wat mij betreft. Bah!
Onderzoek aan ooit verzamelde exemplaren in (museum-)collecties heeft maar al te vaak geleid tot nieuwe inzichten in taxonomie en daaruit voortvloeiende eisen voor bescherming!

Ik heb mij recentelijk verdiept in de ethiek achter het "verzamelen" (een sterk gevalletje metonymie, waar het lijkt alsof men 'het beestje niet bij het naampje durft te noemen'??), waar het mij opviel dat er helaas bar weinig over na is gedacht. Dat er nieuwe inzichten in de taxonomie worden gedaan is evident, maar wat zijn dan de voorbeelden van 'daaruit voortvloeiende eisen voor bescherming'? Wat wordt er in werkelijkheid gedaan voor al die spinnen, vliegen, kevers, enzovoort, die onder de binoculair zijn geweest?
(de grotere 'knuffeldieren', zoals dagvlinders, libellen, reptielen, amfibieën, vissen, vogels, zoogdieren worden duidelijk wel vertegenwoordigd in natuurbeleid, maar die hoeven dan weer over het algemeen niet onder de  :micro:)

Ik vind het in ieder geval mooi om te zien dat Ron hartstochtelijk is begaan met het lot van de natuur, daar kunnen veel mensen, waaronder natuurliefhebbers, nog een hoop van leren.

Laat ik overigens duidelijk zijn dat ik me kan voorstellen dat de wetenschap zeker belang heeft bij het "verzamelen".
Maar gebeurt het verzamelen hier altijd op wetenschappelijke gronden?? In dat geval kun je je sterk afvragen of het voor de hobbyist / soortenjager / natuurliefhebber ook 'echt nodig is' om een dier te doden voor je hobby / het uitbreiden van je soortenlijst.

Gewoon even een paar gedachten / vragen van mijn kant in de hoop deze polemiek naar een wat hoger niveau te tillen. Moddergooien doe je maar ergens anders.

Groeten, William de Jong

caliprobola

De vraag is niet zo zeer wat er voor wordt gedaan maar wat er mee wordt gedaan. Data van kleinere dieren worden vaak gebruikt in ecologische studies die dan vaak weer leiden tot betere inzichten.
Hadden een hoop Duitse amateurs niet jarenlang malaisevallen opgesteld in verschillende gebieden in Duitsland, dan was er niet die ene alarmerende paper geweest over -75% aan biomassa van ongewervelden. Een paper die op vlak van statistiek wel wat gecontesteerd is maar die wel heel wat mensen aan het denken heeft gezet. Misschien is het wel die paper die Ron tot zijn standpunten geleid heeft...
Ter info: een malaiseval is een type val dat zich vooral richt op Diptera en Hymenoptera en waarmee vele honderden individuen in een potje ethanol eindigen.

roelvanbezouw

Citaat van: caliprobola op augustus 23, 2020, 20:57:38 PM
De vraag is niet zo zeer wat er voor wordt gedaan maar wat er mee wordt gedaan. Data van kleinere dieren worden vaak gebruikt in ecologische studies die dan vaak weer leiden tot betere inzichten.
Hadden een hoop Duitse amateurs niet jarenlang malaisevallen opgesteld in verschillende gebieden in Duitsland, dan was er niet die ene alarmerende paper geweest over -75% aan biomassa van ongewervelden. Een paper die op vlak van statistiek wel wat gecontesteerd is maar die wel heel wat mensen aan het denken heeft gezet. Misschien is het wel die paper die Ron tot zijn standpunten geleid heeft...
Ter info: een malaiseval is een type val dat zich vooral richt op Diptera en Hymenoptera en waarmee vele honderden individuen in een potje ethanol eindigen.

Eerder de volgende zinsnede onthuld de ware intentie; "antropocentrisch en speciesistisch". Ergo, de discussie gaat niet over de waarde van de, bijvoorbeeld, duizenden springstaarten in mijn collectie voor biodiversiteitkartering etc, maar om een radicale ideologie. Papers werken hier niet zo bij, vrees ik. Wellicht een grote, uitgebreide genuanceerde reactie, ik vrees dat dat óók niet werkt.
Roel van Bezouw - Validator Springstaarten
--------------------
Genomic Breeder Open Field Crops

caliprobola

Mijn reactie was dan ook bedoeld als antwoord op de vragen van William. Ik heb geen probleem met terecht bezorgde vragen over het nut van verzamelen en over de potentiële invloed van dat inzamelen, als die vragen tenminste op een deftige manier gesteld worden en niet a priori uitgaan van het grote ongelijk van de ander. Mijn antwoord op Ron kon je dan ook een bericht eerder lezen:

Citaat van: caliprobola op augustus 23, 2020, 19:42:26 PM
De vraag is, Ron, wat jij dan komt doen op een forum dat helemaal draait rond biodiversiteit. En let op, door de te reageren moeten er een aantal servers draaien die de nodige energie verbruiken die jij kan besparen door niet langer te reageren.

Cygnus

Citaat van: caliprobola op augustus 24, 2020, 18:22:32 PM
.... als die vragen tenminste op een deftige manier gesteld worden en niet a priori uitgaan van het grote ongelijk van de ander. ...

Dat geldt andersom natuurlijk ook.
Met vriendelijke groeten,
Trinus Haitjema

caliprobola

Citaat van: Cygnus op augustus 24, 2020, 19:02:40 PM
Dat geldt andersom natuurlijk ook.
In tegenstelling tot Ron haal ik dan ook argumenten aan die door onderzoek ondersteund worden. Willen we onze biodiversiteit beschermen dan is kennis omtrent die biodiversiteit onontbeerlijk en een deel van die kennis kan enkel verkregen worden door verzamelen. Misschien heb jij daar een andere mening over maar het antwoord van Ron daarop vond ik alvast geen blijk gevend van zin tot een constructieve discussie:

Citaat van: Ron13 op augustus 23, 2020, 13:27:42 PM
Biodiverse natuur? Wat is dat? Wie bepaalt dat? Wij? Wie mag leven en sterven? Wat is inheems, wat een exoot? Bedoel je dat? Nog meer inmenging? Natuurbeheer? Dat heeft tot dusver ook zo goed gewerkt, nietwaar. Overal waar de mens komt gaat het slecht, waar we niet komen gaat het goed met natuur. Daar is je antwoord.

paulhoekstra

Hier staat een blog met verschillende redenen uitgelegd waarom het nuttig is om insecten te verzamelen: http://chrisraper.org.uk/blog/?page_id=91
groeten,
Paul

William de Jong

Bedankt Paul, dat is inderdaad een heel duidelijke en complete uitleg.   

Groeten, William de Jong