Blauwe rotslijster?

Gestart door Dico Kalkman, augustus 03, 2020, 22:31:05 PM

Vorige topic - Volgende topic

Dico Kalkman

Ik zou graag willen weten welke soort dit is.
Het gaat om deze waarneming: https://observation.org/observation/197707788/.
1 Lijster onbekend - Turdidae spec. gezien
datum: 2020-07-28
locatie: France - Arvieux (FR)

foto's:


Deze vogel zat niet ver van een berghelling in het dal. Kleiner dan een kraai. Meer het formaat van een groene specht of grote lijster. Opvallend lange snavel. Zou het een blauwe rotslijster kunnen zijn?

lukasverboom

Groet,
Lukas

Marien bioloog
Favoriete groepen: korstmossen, mossen, schelpen, vleermuizen, mariene dingen.

Korstmossen in de tuin? https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,464730.0.html

Dico Kalkman

Ik denk dat je bij een groene specht toch wat meer tekening zou zien  :-\
Op onderstaand plaatje zie je nog net iets meer van de rug...

Jacob Molenaar

Het lijkt me wel een lijster, maar geen blauwe rotslijster eigenlijk. Wellicht een grote lijster?
Helaas zijn de foto's nogal in klein formaat...
Groeten van Jacob Molenaar.
Levenslijst vogels 442 soorten, totaal 5000 soorten.

To be at the right moment, at the right place, with the right gear, or not to be, that is the question. B)

migratorius

Grote Lijster lijkt me OK, al zijn de foto's veel te klein.

JanHein

Dico Kalkman

Het is vooral die lange snavel (zie eerste foto) die me doet twijfelen aan grote lijster. Verder zou ik ook bij een grote lijster iets meer tekening verwachten (zelfs op een vage foto :() omdat diens kop en hals meer lichte stukken hebben.... Voor een blauwe rotslijster heb ik alleen het gevoel dat de nek net iets te lang is, maar als ik google komen er ook wel afbeeldingen die daar mee te rijmen zijn...

Oenanthe

De foto is beroerd maar de opvallend grote snavel en de donkere vleugel pleiten eerder voor blauwe rotslijster dan voor grote lijster. Al kan ik me niet herinneren ooit een blauwe rotslijster in een uitbundig begroeid weiland te hebben gezien.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

frankmeer

Citaat van: migratorius op augustus 04, 2020, 14:51:21 PM
Grote Lijster lijkt me OK, al zijn de foto's veel te klein.

JanHein

Eens. De snavellengte kan nog wel voor een Grote Lijster denk ik.
Frank van der Meer

frankneijts

Die "donkere vleugel" van Maarten kan een kwestie van belichting etc zijn, niet vreemd bij deze kwaliteit foto's. Kan hier niks aan gedaan worden DHeikant? We willen hier heel graag helpen maar met dit soort plaatjes wordt het ons ook niet makkelijker gemaakt .. B)
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Rob Koelman

Beetje 'off topic', maar in dit geval wel relevant:

@ dHeikant
Het is regel/afspraak om berichten op het forum van waarneming.nl te ondertekenen met de eigen naam en niet slechts met één of ander alias. De voornaam alleen voldoet in principe al...
Met vriendelijke groet, Rob

Cygnus

Citaat van: Rob Koelman op augustus 04, 2020, 22:14:28 PM
Het is regel/afspraak om berichten op het forum van waarneming.nl te ondertekenen met de eigen naam ....

Volgens eerdere mededelingen van Hisko is die regel er niet (meer).
Met vriendelijke groeten,
Trinus Haitjema

Oenanthe

Citaat van: Cygnus op augustus 04, 2020, 23:12:32 PM
Citaat van: Rob Koelman op augustus 04, 2020, 22:14:28 PM
Het is regel/afspraak om berichten op het forum van waarneming.nl te ondertekenen met de eigen naam ....

Volgens eerdere mededelingen van Hisko is die regel er niet (meer).
Gaarne een bronvermelding voor dit bericht Trinus?
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

Dico Kalkman

Bedankt voor alle inhoudelijke bijdragen en overige nuttige opmerkingen!
Ik zal de forumregels eens doornemen en idd ook beter niet meer aankomen met dit soort vage plaatjes  :angel:.
Hartelijke groet, D.

Cygnus

Citaat van: Oenanthe op augustus 04, 2020, 23:25:52 PM
Citaat van: Cygnus op augustus 04, 2020, 23:12:32 PM
Citaat van: Rob Koelman op augustus 04, 2020, 22:14:28 PM
Het is regel/afspraak om berichten op het forum van waarneming.nl te ondertekenen met de eigen naam ....

Volgens eerdere mededelingen van Hisko is die regel er niet (meer).
Gaarne een bronvermelding voor dit bericht Trinus?

Hisko, maar ook anderen, hebben hier al diverse malen over geschreven, o.a.:

Citaat van: hiskodevries op oktober 04, 2019, 15:56:27 PM
Verder is een 'echte' naam ook niet meer verplicht. Mensen mogen best zo anoniem mogelijk op internet rondwaren. Iemand die zich daar aan stoort beantwoord simpel de vragen niet.

Citaat van: Melchior van Tweel op oktober 26, 2019, 22:58:39 PM
Ter informatie: In verband met de nieuwe privacywet mogen mensen anoniem gebruik maken van waarneming.nl en het forum. We stellen het nog steeds zeer op prijs als mensen onder hun eigen naam werken, maar het hoeft dus niet!
Met vriendelijke groeten,
Trinus Haitjema

jeroen vinke

Citaat van: dheikant op augustus 05, 2020, 17:19:38 PM
Bedankt voor alle inhoudelijke bijdragen en overige nuttige opmerkingen!
Ik zal de forumregels eens doornemen en idd ook beter niet meer aankomen met dit soort vage plaatjes  :angel:.
Hartelijke groet, D.

Vage plaatjes leveren nog best vaak resultaat op dus blijf het gewoon doen! Kan erg leerzaam zijn.
Met vriendelijke groet,

Jeroen Vinke

frankneijts

#15
Citaat van: jeroen vinke op augustus 06, 2020, 08:19:51 AM
Citaat van: dheikant op augustus 05, 2020, 17:19:38 PM
Bedankt voor alle inhoudelijke bijdragen en overige nuttige opmerkingen!
Ik zal de forumregels eens doornemen en idd ook beter niet meer aankomen met dit soort vage plaatjes  :angel:.
Hartelijke groet, D.

Vage plaatjes leveren nog best vaak resultaat op dus blijf het gewoon doen! Kan erg leerzaam zijn.

Nee, blijf dat dus vooral NIET doen! Dheikant zegt zelf "dit soort vage plaatjes" zoals die van hierboven. Die zijn behalve vaag ook nog s niet te bewerken door de lage resolutie. Zeker kunnen we van vage plaatjes soms nog wel s wat maken maar dan moeten ze wel door ons nog op te lichten, verscherpen enz. zijn zodat naamsbepaling een niet al te grote gok wordt. Te vage plaatjes ontaarden in welles-nietes discussies waar geen  100% ID uit komt en die zijn meestal helemaal niet leerzaam. Probeer dus te allen tijde zo duidelijk mogelijk plaatjes van een fatsoenlijke resolutie hier te plaatsen en, mits ze er zijn, liefst zulke waarop de vogel van meerdere kanten is gefotografeerd. Hoe vaak is t hier niet gebeurd dat iemand een vaag plaatje plaatst waarop we onze tanden stuk bijten en gewaagde uitspraken over doen en de waarnemer na enkel dagen doodleuk een 2e plaatst waarop de vogel onmiddellijk herkenbaar is ..
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Michiel en Milka

Groet, Michiel