Hulp bij bouwen nestmogelijkheden solitaire bijen

Gestart door Wim17, augustus 02, 2020, 21:30:41 PM

Vorige topic - Volgende topic

Wim17

Ik ben de laatste jaren mijn tuin beetje bij beetje aan het aanpassen zodat het geschikter wordt voor vlinders en solitaire bijen.
De volgende stap is het zorgen voor meest nestmogelijkheden voor verschillende bijen, wespen, zweefvliegen en andere diertjes die er in willen nestelen.

Ik heb al een aantal kant-en-klare bijenhotels opgehangen, die zijn best populair bij enkele bekende soorten zoals de rosse metselbij en de tronkenbij maar ik zou graag een stapje verder gaan. Regelmatig komen er soorten graafwespen en zandbijen op bezoek, die hebben natuurlijk niks aan een bijenhotel. Dat zette mij aan het denken om nog wat verschillende andere "hotels" aan te bieden.

Mijn eerste idee is om een verlaten hoek in de tuin (ongeveer 1m2) te veranderen in een zandheuveltje. Maar ik weet eigenlijk niet waar te beginnen. Wat voor een zand leent zich hier het beste voor? Wat voor een vorm kan ik het beste bouwen? Moet ik daarnaast nog andere materialen aanbieden? Hoe kan ik zo iets onderhouden?

Mijn tweede idee is om zelf iets te bouwen in snoei afval in het voorjaar. Ik las dat je van stengels van bijvoorbeeld de vlinderstruik of braam zelf een voor van insectenhotel kan maken die de kleinere soorten lokt dan een winkel bijenhotel. Ik heb in de tuin een aantal grote kaardebol (Dipsacus fullonum) en verbena incompta (naast nog wat andere planten) waar ik enkele tientallen meters snoeiafval aan overhoud. Zouden deze planten ook geschikt kunnen zijn voor bepaalde soorten om in te nestelen?

Ik post deze vraag hier omdat ik niet echt een alternatieve plek hiervoor kan vinden. De meeste tuinier websites gaan voornamelijk over hoe je dieren moet uitroeien en daar vind ik helemaal geen informatie. Mocht iemand een andere mooie site vinden voor dit soort vragen dan hoor ik die ook graag.

Bedankt!

Michiel en Milka

Leuke plannen! Je kunt hier beginnen: https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,129547.0.html

Ik gebruik zelf o.a. rietstengels en stengels van Japanse duizendknoop. Die zijn erg populair bij verschillende soorten. En je hebt meteen verschillende maten.
Groet, Michiel

Wim17

Bedankt voor het antwoord!
Op welke lengte snij jij de stengels af? En lijm je ze tegen een achterwand aan? Of bied je de stengels op nog een andere manier aan?

Michiel en Milka

Een centimeter of tien, maar ook een beetje afhankelijk van de ruimte tussen de knopen in de stengel. Ik gebruik ze als opvulling tussen houtblokken en zet ze dan klem. Hetzelfde doe ik met de rietstengels, maar die bind ik ook wel in een bosje bij elkaar. Omdat een en ander wel indroogt, gaat het in de loop van de tijd los zitten. Dan duw ik er een nieuwe stengel tussen. Maar ik heb ook wel eens een aantal op de grond gevonden omdat een koolmees zich te goed had gedaan.
Groet, Michiel

Wim17