Is dit een jonge Snor? Of toch iets anders?

Gestart door Remco van, augustus 02, 2020, 21:14:47 PM

Vorige topic - Volgende topic

Remco van

Ik zou graag willen weten welke soort dit is.
Het gaat om deze waarneming: https://waarneming.nl/observation/197632021/.
1 Vogel onbekend - Aves indet.
datum: 2020-08-02
locatie: Schermer - Polder E en F (NH)

foto's:





zit aan jonge Snor te denken. als dat het niet is, willen jullie dan aub een paar redenen geven waarom andere vogel (voor mezelf om te leren).

alvast bedankt, groetjes, remco

Oenanthe

Snorren zijn bewoners van natte bodem. Ze rennen bij voorkeur over de bagger. Je zult ze dan ook zelden in de struiken zien zitten. Dat maakt snor hier al onwaarschijnlijk. Verder is een snor egaal chocoladebruin en dat geldt niet voor de vogel op jouw foto. Een snor heeft vleeskleurige poten en de vogel op jouw foto niet.

Geen snor dus. De tekening of liever het grotendeels ontbreken van tekening en de nogal forse snavel wijzen hier op een tuinfluiter.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

frankneijts

Maarten, kijk nog eens; alleen de pootkleur al sluit Tuinfluiter uit..
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Oenanthe

Ik heb nog eens heel goed gekeken. Pootkleur sluit snor uit maar tuinfluiter kan volgens mij prima. Waar zit mijn denkfout?
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

frankneijts

Tuinfluiter heeft grijze tarsus (grijzer dan hier) en geen gele zooltjes. Heeft ook andere snavelkleur en-tekening (Ondersnavel deels donker, deels licht) en veel kortere onderstaartdekveren. Dit is een Acro Maarten..
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Oenanthe

Die gele zooltjes waren me ontgaan. Die sluiten tuinfluiter inderdaad uit maar verder lijkt deze vogel er naar mijn mening griezelig veel op. Sorry Remco.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

janvdbrugge

Quote Frank:
Tuinfluiter heeft grijze tarsus (grijzer dan hier) en geen gele zooltjes. Heeft ook andere snavelkleur en-tekening (Ondersnavel deels donker, deels licht) en veel kortere onderstaartdekveren. Dit is een Acro Maarten..

Maar Frank, nou heb je dus wel kans dat Remco bij zijn foto's "Acro" of eventueel zelfs "Acro Maarten" invult . . .   (;^)
Nou, ik onderschat Remco niet, natuurlijk, maar het lijkt me goed de mogelijkheid van verkeerde interpretatie even aan te stippen, dat is echt zo'n euvel van emailverkeer.
Ik zit veel in de vogelnamen. Oenanthe is natuurlijk duidelijk. Frank, wist jij dat netz het Ivriet (Hebreeuwse) woord voor Sperwer/Havik is? Ik heb 'n Israeli gekend die zo heette, althans zich zo noemde. Jij zult wel niet zo'n hardliner zijn, denk ik zo.
All harmony (leerde ik van James Jobling op BirdForum!), Jan van der Brugge

Remco van

Citaat van: frankneijts op augustus 03, 2020, 10:19:29 AM
Tuinfluiter heeft grijze tarsus (grijzer dan hier) en geen gele zooltjes. Heeft ook andere snavelkleur en-tekening (Ondersnavel deels donker, deels licht) en veel kortere onderstaartdekveren. Dit is een Acro Maarten..

Hoi Frank, het is een "Acro". Is dat een Rietzanger in vogeltaal? (Dat is de Latijnse naam voor een Rietzanger).
Als dat zo is, dan kan ik alleen de gele oogring niet goed herleiden van de plaatjes die ik zie in mijn ANWB Vogelgids.
Groet,
Remco


Remco van

Bedankt Rob. Dat is dus een hele familie.

Hoop dat Frank later nog reageert, anders heb ik nog geen uitsluitsel welke Acro het is

OlivierO

Citaat van: Remco van op augustus 03, 2020, 17:25:29 PM
Bedankt Rob. Dat is dus een hele familie.

Hoop dat Frank later nog reageert, anders heb ik nog geen uitsluitsel welke Acro het is

De bedoeling is, denk ik, dat je met deze tip zelf aan de slag gaat. Daar steek je het meest van op! Als het alsnog niet lukt, zeg dat dan gerust en dan zal Frank het zeker voorzeggen.
Olivier Olyslaegers

Wil je een vraag stellen? Kijk dan eerst even hier.

Remco van

haha, daar houd ik wel van, een beetje uitdaging.

Dan ga ik voor de Acrocephalus Palustris (Bosrietzanger).
Waarom?
- Gele oogring sluit (juveniele) Rietzanger uit
- Keus tussen Kleine Karekiet en Bosrietzanger; in mijn Vogelgids staat bij Bosrietzanger: "poten licht gelig roze (niet licht bruingrijs als bij juveniele Kleine Karekiet)". Op een van de foto's zijn gele voetjes te zien.

Wie weet zit ik goed met de Bosrietzanger

frankneijts

Citaat van: Remco van op augustus 03, 2020, 20:38:57 PM
haha, daar houd ik wel van, een beetje uitdaging.

Dan ga ik voor de Acrocephalus Palustris (Bosrietzanger).
Waarom?
- Gele oogring sluit (juveniele) Rietzanger uit
- Keus tussen Kleine Karekiet en Bosrietzanger; in mijn Vogelgids staat bij Bosrietzanger: "poten licht gelig roze (niet licht bruingrijs als bij juveniele Kleine Karekiet)". Op een van de foto's zijn gele voetjes te zien.

Wie weet zit ik goed met de Bosrietzanger

Dat zou inderdaad best kunnen Remco maar het is een jonge vogel en dan zijn Kleine Karekiet en Bosrietzanger nog lastiger uit elkaar te houden dan als volwassen vogels. De kleur van de poten betreft in veldgidsen meestal het loopbeen, de tarsus en niet de zooltjes van de tenen. En de kleur van de tarsus is hier eerder grijzig dan geelachtig. Vooralsnog kun je m misschien beter invoeren als Kleine Karekiet/Bosrietzanger.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Remco van

Erg leerzaam.
Bedankt iedereen.
Ik ga de waarneming aanpassen.
Groet,
Remco