Welk kattenkruid uit Griekenland?

Gestart door corzonneveld, augustus 02, 2020, 14:26:21 PM

Vorige topic - Volgende topic

corzonneveld

Ik zou graag willen weten welke soort dit is.
Het gaat om deze waarneming: https://observation.org/observation/197595342/.
1 Kattenkruid spec. - Nepeta spec. bloeiend, veldwaarneming
datum: 2020-07-19
locatie: Greece - Ethniko Parko Pindou NP (GR)

foto's:




In Griekenland komen veel Nepeta's voor, maar vaak met een beperkt verspreidingsgebied. Daarom vallen de meeste soorten af, en ik denk dat de de keuze gaat tussen N. argolica en N. spruneri. Maar daar loopt het voor mij dan spaak, want ik weet het verschil niet...

edit: Echter, Pils geeft een tabel waarin deze twee soorten als koppel zijn opgenomen. Het verschil is (vrij letterlijk) marginaal: lower outermost bracteoles with distinct scarious margin (argolica) or with indistinct scarious margins (spruneri). Op de eerste twee foto's is denk ik wel zo'n bracteole te zien, maar is de margin nu 'distinctly' of 'indistinctly scarious'?  :rolleye:

Bovendien: zijn de blaadjes onder de onderste bloemkrans de bracteoles, of die boven de onderste bloemkrans? Onzekerheid troef bij mij!
Met vriendelijke groet,
Cor Zonneveld

Natural History Photographs: www.corzonneveld.nl

e.kneepkens

Bracteole n zijn de  smalle 'blaadjes'aan de voet van de afzonderlijke bloemen. Zie ook https://www.quora.com/What-is-the-difference-between-bracts-and-bracteoles
Op het volgende is te zien wat met "distinct scarious margin" wordt bedoeld(klik op de onderste foto):  http://portal.cybertaxonomy.org/flora-greece/cdm_dataportal/taxon/7f1a854e-3b89-45df-b2d7-7f0ebbabeeaa#status 
De foto lijkt heel veel op jouw foto. De soort die genoemd word (N.parnassica) komt helaas niet oor in het gebied. N.parn. valt onder de N.sibthorpii-group, die nodig gereviseerd zou moeten worden (FL.EUROP.) N.spruneri valt ook onder die groep maar die heeft indist.sc.margins. Dus die valt af.
Om verder te komen is het belangrijk te weten (1) of de buitenste bracteolen gelijk/groter dan de bijbehorende kelk is of (meestal) kleiner
                                                                     (2) of de bovenste tanden van de kelk groter of even groot zijn als de onderste tanden.
Het is mogelijk dat we uitkomen op N.italica. Dat is een synoniem van N.argolica maar dan moet de kelkbuis wel een beetje gebogen zijn.
Ik kom er nog niet goed uit welke soort dit kan zijn. Het zou goed zijn als een ander naar deze subtiele verschillen kijkt.
Misschien zijn er nog uitsnedes mogelijk om de doorslaggevende kenmerken nog beter te illustreren.
met vriendelijke groet, Emanuel

Rien Ondersteijn

Ik ben er niet diep ingedoken , maar italica heeft toch korte schijnkransen en niet zo'n lange topaar ?
Kan het ook Agastache zijn ?
Groene groe[n]tjes.Rien.

Rien Ondersteijn

Ik ontdek dat die in heel Europa niet zou voorkomen...
Groene groe[n]tjes.Rien.

e.kneepkens

Ik denk dat je verschil moet maken tussen N.italica L., die ook vaak als tuinplant verkocht wordt en N.italica Sm. Die laatste is synonym met N.argolica ssp. argolica.
En die komt wel degelijk voor in oa. Griekenland.
N.italica L. komt (niet verrassend) voor in Italiƫ.
met vriendelijke groet, Emanuel