Rups Grote Nachtpauwoog - Saturnia pyri (midden Frankrijk)

Gestart door Camping La Chassagne, augustus 02, 2020, 11:55:53 AM

Vorige topic - Volgende topic

Camping La Chassagne

De grote, mooie rups van de impossante grote nachtpauwoog-vlinder (Saturnia pyri), zojuist gespot op ons terrein.





#Saturniapyri #grotenachtpauwoog #vlinder #moth #nachtvlinder #natuurschoon #natuurfotografie #naturephotography #rups

EDIT: Foto's verdwenen...ik had ze gelinked vanuit mijn facebook-account, blijkbaar veranderd facebook de URL op een gegeven moment (met update?).
Camping La Chassagne te Ronnet (Frankrijk)
Onze natuurfilmpjes op ons youtube kanaal

Camping La Chassagne

Hier mijn filmpje over een eerdere ontmoeting met de rups èn vlinder van de grote nachtpauwoog: https://www.youtube.com/watch?v=4HZM7NQ1m6M

Camping La Chassagne te Ronnet (Frankrijk)
Onze natuurfilmpjes op ons youtube kanaal

Rayan Majoor

Gaaf! Als ik het goed zie zit ie op walnoot toch? Leuk, in mijn ervaring is walnoot niet een heel algemene waardplant onder de vlinders (ook al is de grote nachtpauwoog niet de meest onwaarschijnlijke om hem als waardplant te gebruiken)
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

Camping La Chassagne

Bedankt, Rayan! Inderdaad, goed gezien, op een walnoot. Op enkele tientalen meters afstand van waar ik eerder de vlinders heb gefilmd en ook niet ver van waar ik coconnen heb gevonden in het voorjaar.

Overigens, toen ik een uur later terug kwam, was de rups verdwenen. Ik heb geen andere vraatsporen in de buurt van de tak waarop hij zat gezien..mogelijk bevielen de walnotenbladeren hem toch niet zo. :)  (Hoewel hij er, gezien de hoeveelheid uitwerpselen eronder, wel een tijdje moet hebben gezeten).
Camping La Chassagne te Ronnet (Frankrijk)
Onze natuurfilmpjes op ons youtube kanaal

Rayan Majoor

Leuk om te weten (En ook mooi dat je het zo goed kan volgen).
Als rupsen van een plant eten die ze toch niet bevalt zullen ze na een 'eetpauze' in principe nooit weer verder eten van die plant. Aangezien ik twee deelblaadjes aangevreten zie, vond ie het toch nog in ieder geval een redelijk goede waardplant. Maar met die afmetingen is ie misschien al wel op weg naar een verpoppingsplekje. Tijd om over een weekje een speurtocht naar de cocon uit te zetten? ;)
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

Camping La Chassagne

Camping La Chassagne te Ronnet (Frankrijk)
Onze natuurfilmpjes op ons youtube kanaal