Sporenkievit niet aanvaard

Gestart door frankmeer, augustus 11, 2020, 13:04:03 PM

Vorige topic - Volgende topic

frankmeer

De Sporenkievit in Hollands Kroon in 2018 is na drie stemronden niet aanvaard door de CDNA. De waarnemingen van deze veelbezochte vogel zijn inmiddels op escape gezet.

Zie voor een toelichting op dit en andere besluiten van de CDNA de volgende link: https://www.dutchavifauna.nl/news/1642/toelichting_cdna-besluiten_diverse_dossiers
Frank van der Meer

OJGoreng

#1
Misschien ontspoor (oh god) ik hiermee het draadje, maar ik ben geïntrigeerd door de volgende zinsnede in het besluit:

"Sporenkievit wordt regelmatig gehouden en het aantal waarnemingen van escapes (of vrijgelaten inbeslaggenomen vogels) in Nederland is aanzienlijk"

Dat fenomeen was ik nog niet eerder tegengekomen. Er staat me vaag iets bij van eekhoorntjes in een houtversnipperaar op Schiphol, maar dit lijkt het andere uiterste. Is dit iets dat vaak is gedocumenteerd, of kan iemand hier überhaupt wat kennis over delen?

BVD,
Z
Met vriendelijke groet, Zainal

Cygnus

Volgens mij gebeurd dit al tientallen jaren. Ik heb hier regelmatig iets over gelezen en me er altijd over verbaasd dat dit toegestaan is. Dit zou ook niet moeten gebeuren, het is je reinste faunavervalsing. Ik heb helaas geen bronnen over dit onderwerp.   
Met vriendelijke groeten,
Trinus Haitjema

OJGoreng

#3
Citaat van: Cygnus op augustus 11, 2020, 21:04:27 PMen me er altijd over verbaasd dat dit toegestaan is.

Dat is het ook helemaal niet, vandaar dat het me intrigeerde.

Het zou natuurlijk kunnen dat er een vrijstelling is afgegeven voor degenen die dit doen, maar dat zou betrekkelijk bizar zijn. Die vrijstellingen zijn bedoeld voor herintroducties.
Met vriendelijke groet, Zainal

Oenanthe

Wat hier nodig is is een uitleg van iemand van de CDNA.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

frankneijts

Citaat van: OJGoreng op augustus 11, 2020, 21:41:20 PM
Citaat van: Cygnus op augustus 11, 2020, 21:04:27 PMen me er altijd over verbaasd dat dit toegestaan is.

Dat is het ook helemaal niet, vandaar dat het me intrigeerde.

Het zou natuurlijk kunnen dat er een vrijstelling is afgegeven voor degenen die dit doen, maar dat zou betrekkelijk bizar zijn. Die vrijstellingen zijn bedoeld voor herintroducties.

Het gebeurt in elk geval ook door vogelasiels. Dat zoiets kan leiden tot de nodige verwarring bleek toen ik op de Loozerheide bij Budel-Dorplein een Kalanderleeuwerik ontdekte in april 2008 https://waarneming.nl/observation/4160069/. Deze waarneming werd niet aanvaard omdat enkele weken vóór de waarneming op 20 km van de waarnemigsplek een 3-tal Kalanders was losgelaten door een medewerker van een vogelasiel in Someren.
Navraag leerde dat zoiets inderdaad 'normaal' was en in het geval van de Kalanders werd tegelijkertijd ook o.a. een mannetje Cirlgors losgelaten.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

OJGoreng

Hm ja, die hebben natuurlijk een vrijstelling voor het terugzetten van inheemse dieren na herstel. Alles wat ooit dwaalgast is geweest heeft de status "inheems", dan kan zoiets zomaar een valide interpretatie zijn.
Met vriendelijke groet, Zainal

frankneijts

Citaat van: Oenanthe op augustus 11, 2020, 22:05:17 PM
Wat hier nodig is is een uitleg van iemand van de CDNA.

De CDNA beoordeelt waarnemingen op aanvaardbaarheid. Als die in het geding is omdat een geval eventueel betrekking heeft op een losgelaten/ontsnapte vogel, kan ze besluiten het geval niet te aanvaarden omdat de kans op een escape in hun ogen te groot is. Enfin, zie het verhaaltje over de Kalander hierboven.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

SlechtValk

Beste,

Over het besluit van de CDNA valt natuurlijk veel te zeggen, ieder zal er zo zijn mening over hebben.

Echter zijn nu alle waarnemingen op escape gezet, zonder de waarnemers hierover te informeren...
Het lijkt me wel zo netjes om in zo'n geval even een berichtje te plaatsen dat de soort niet geaccepteerd is (bij voorkeur met linkje naar toelichting over het besluit).

Nu ontdekte ik het toevallig omdat ik een nieuwe soort had, maar me verbaasde dat mijn lijst niet langer werd (en op onderzoek uitging)...

Ik kan me herinneren dat het in het verleden ook wel gebeurde dat ik een melding kreeg... soort x is niet aanvaard en daardoor op escape gezet...

Ik zou het fijn vinden als dit in de toekomst toch wel (weer) zou gebeuren... (of indien mogelijk met terugwerkende kracht alsnog over deze soort).
Met Vriendelijke Groeten,
SlechtValk (a.k.a. Stefan)


Na de paartijd gaan de vogels trekken.

marijn

Mee eens, iedere mutatie verdient een notificatie.
Marijn Prins

laatvlieger

#10
Plus dat het ieders persoonlijke waarneming betreft. Als iemand het toch een wild exemplaar vindt, dan moet dat ook zo in zijn eigen lijstje terug kunnen komen (In waarneming.nl gaat de waarneming dan op niet goedgekeurd, dat is dan de consequentie, maar iedereen moet wel die vrijheid hebben). Je kunt niet zomaar aan iemands waarnemingen komen! Als dat wel de policy wordt, dan vermoed ik dat je in no time heel veel waarnemers gaat kwijtraken.
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

SlechtValk

Citaat van: laatvlieger op augustus 13, 2020, 20:39:54 PM
Als dat wel de policy wordt, dan vermoed ik dat je in no time heel veel waarnemers gaat kwijtraken.

Dat vermoeden heb ik niet (een klein aantal misschien maar velen zullen het voor lief nemen)... maar het is wel een punt dat erg belangrijk is... als je er niet meer op kan vertrouwen dat je waarnemingen niet aangepast worden, kun je de site niet meer als je administratie gebruiken... ooit was er de ongeschreven afspraak dat waarnemingen niet aangepast werden, inmiddels gebeurt dat wel... in veel gevallen (bijv. dat een kleed van een soort aangepast wordt zoals het op een foto staat) prima, maar je moet er naar mijn mening wel van op de hoogte gehouden worden... en het moet te traceren zijn... (lees: er moet te zien zijn wat er gewijzigd is en wat het voor de wijziging was...).

Ik snap dat het actief gewijzigd wordt (en vind dit persoonlijk ook beter dan de gebruiker vragen om het zelf te doen, want dan krijg je veel mensen die het vergeten of bericht niet zien of om wat voor reden anders het nalaten) maar breng de gebruiker er in elk geval actief over op de hoogte. Mocht de gebruiker het er niet mee eens zijn kan hij dan actief alsnog de wijziging ongedaan maken (Wat in veel gevallen afkeuring tot gevolg zou hebben, maar dan garandeer je wel de integriteit van "het opschrijfboekje" van de gebruiker, zoals waarneming.nl ooit bedoeld was.
Met Vriendelijke Groeten,
SlechtValk (a.k.a. Stefan)


Na de paartijd gaan de vogels trekken.

laatvlieger

Citaat van: SlechtValk op augustus 13, 2020, 23:15:48 PM
Citaat van: laatvlieger op augustus 13, 2020, 20:39:54 PM
Als dat wel de policy wordt, dan vermoed ik dat je in no time heel veel waarnemers gaat kwijtraken.

Dat vermoeden heb ik niet (een klein aantal misschien maar velen zullen het voor lief nemen)... maar het is wel een punt dat erg belangrijk is... als je er niet meer op kan vertrouwen dat je waarnemingen niet aangepast worden, kun je de site niet meer als je administratie gebruiken... ooit was er de ongeschreven afspraak dat waarnemingen niet aangepast werden, inmiddels gebeurt dat wel... in veel gevallen (bijv. dat een kleed van een soort aangepast wordt zoals het op een foto staat) prima, maar je moet er naar mijn mening wel van op de hoogte gehouden worden... en het moet te traceren zijn... (lees: er moet te zien zijn wat er gewijzigd is en wat het voor de wijziging was...).

Ik snap dat het actief gewijzigd wordt (en vind dit persoonlijk ook beter dan de gebruiker vragen om het zelf te doen, want dan krijg je veel mensen die het vergeten of bericht niet zien of om wat voor reden anders het nalaten) maar breng de gebruiker er in elk geval actief over op de hoogte. Mocht de gebruiker het er niet mee eens zijn kan hij dan actief alsnog de wijziging ongedaan maken (Wat in veel gevallen afkeuring tot gevolg zou hebben, maar dan garandeer je wel de integriteit van "het opschrijfboekje" van de gebruiker, zoals waarneming.nl ooit bedoeld was.
Mee eens!

Bovendien heb ik mijn profiel zo ingesteld dat er geen wijzigingen aan mijn waarnemingen mogen worden aangebracht, omdat ik in het verleden meermaals heb meegemaakt dat er dingen aan mijn waarnemingen zijn veranderd waar ik het niet mee eens was. Dan vind ik het helemaal niet kunnen dat er opeens, zonder notificatie dingen zijn gewijzigd aan mijn waarneming.
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

Thijs Fijen

Thijs Fijen

SlechtValk

Citaat van: Thijs Fijen op augustus 20, 2020, 15:36:51 PM
Zie achtergrondinformatie: https://waarneming.nl/observation/54451745/

Dat is alleen wel meer dan 30 jaar eerder dan het betreffende exemplaar...

Gebeurt dit nog steeds? Zijn er aanwijzingen dat dit recent gebeurt is? Zou toch wel ergens op te vragen moeten zijn neem ik aan?
Met Vriendelijke Groeten,
SlechtValk (a.k.a. Stefan)


Na de paartijd gaan de vogels trekken.

frankmeer

Ik denk dat Thijs reageerde op het eerdere bericht van Zainal.
Frank van der Meer

Thijs Fijen

Thijs Fijen