Hoofdmenu

Welke rups dit?

Gestart door Dovenetel, juli 29, 2020, 16:29:56 PM

Vorige topic - Volgende topic

Dovenetel

Dit lijkt mij een eikenprocessierups, maar dan zonder de kenmerkende brandharen. Of is het een andere soort?

Rayan Majoor

Eikenprocessierupsen hebben een andere tekening (zwarte rug en witte zijkant) en hebben in principe altijd haren. Bovendien leven die in groepen (dus zie je zelden alleen), zijn nu al verpopt (eerste vlinders van de eikenprocessierups vliegen ondertussen alweer) en worden niet zo groot.
De rups die je gevonden hebt is een volgroeide rups van het klein avondrood (te onderscheiden van het groot avondrood doordat de oogvlekken bij het klein avonrood 'wijd open' zijn, terwijl ze bij het groot avondrood de indruk wekken van half dichtgeknepen ogen (alsof ie heel vrolijk kijkt)). Erg mooie vlinder die steeds algemener lijkt te worden. Hier kan je de verschillende stadia van het klein avondrood bekijken - altijd leuk om te weten wat er nou uit de rups zal verschijnen ;)
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

Dovenetel

Fijn, zo'n uitgebreid antwoord!  Ik heb nog veel te leren, zie ik al. Dankjewel! ☀️🐛

Rayan Majoor

Met een beetje ervaring krijg je vast snel genoeg door waar je op moet letten. In ieder geval handig om te weten dat er heel veel meer rupsen dan alleen de eikenprocessierups bestaan (beseft niet iedereen tegenwoordig nu het op het nieuws alleen nog maar over de eikenprocessierups gaat) :angel: ;)
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl