Kruisbloem uit Griekenland, Berteroa spec.

Gestart door corzonneveld, augustus 01, 2020, 17:54:58 PM

Vorige topic - Volgende topic

corzonneveld

Ik zou graag willen weten welke soort dit is.
Het gaat om deze waarneming: https://observation.org/observation/197529194/.
1 Kruisbloemenfamilie - Brassicaceae spec. bloeiend, veldwaarneming
datum: 2020-07-15
locatie: Greece - Lake Pamvotia (Ionnina) (GR)

foto's:




Is het inderdaad Berteroa, en zo ja welke?
Met vriendelijke groet,
Cor Zonneveld

Natural History Photographs: www.corzonneveld.nl

Rien Ondersteijn

Zeker een Berteroa.
In Griekenland komen echter 4 soorten voor... incana-obligua-mutabilis en orbiculata.
Een lichte voorkeur zou Obligua kĂșnnen krijgen, omdat deze de gelige/oranje helmknoppen lijkt te hebben...
Maar ik heb nog geen sleutel...
Groene groe[n]tjes.Rien.

e.kneepkens

#2
ook voorkeur voor(1) B.obliqua, en als tweede (2) B.mutabilis. B.incana heeft dikkere hauwtjes. 1 en 2 hebben platte hauwtjes. B.orbiculata valt af want die heeft (licht)gele bloemen.
Het verschil tussen (1) en (2): hauwtjes met sterharen (1) hauwtjes min of meer glad (2)
                                             stijl 1.5-4 mm               (1) stijl  1-2 mm                     (2)
zoals gezegd voorkeur voor B.obliqua   zie voor afb  https://www.actaplantarum.org/galleria_flora/galleria1.php?aid=2432
Misschien kan er nog een uitsnede gemaakt worden van het scherpst gefotografeerde hauwtje om de beharing te controleren.
met vriendelijke groet, Emanuel

corzonneveld

ik zag dat Pils voor Albanie een korte tabel voor dezelfde soorten geeft, en kom daarmee op hetzelfde uit. Hier nog een extra foto van een hauwtje.

Ik zou zeggen dat het hauwtje glad is, dan komen we uit op B. obliqua

Foto's kloppen wel met Flora of Greece, alleen zou het leuk zijn geweest als het habitat ook 'ruderaal' had aangegeven - de enige dissonant, want ik vond deze soort op zeer verstoorde plekken.
Met vriendelijke groet,
Cor Zonneveld

Natural History Photographs: www.corzonneveld.nl

e.kneepkens

De FL.EUROPAEA vermeldt dat alle 4 Berteroa's (van Griekenl.)  op "sandy, stony and rocky places" staan maar ook op ruderale plaatsen.
met vriendelijke groet, Emanuel