Buizerd? Valk?

Gestart door RoelThyssen, juli 27, 2020, 14:39:02 PM

Vorige topic - Volgende topic

RoelThyssen

Ik ben nieuw hier. Gisteren een roofvogel gezien die ik niet kan plaatsen. Het had de grootte van een stevige buizerd, maar de vorm van zijn vleugels en zijn vlucht komt daar absoluut niet mee overeen.

Iemand zin om een keer mee te kijken? Ik ben benieuwd.

https://waarnemingen.be/observation/197143009/

William de Jong

Hoi Roel,

Welkom op het forum!

Wat betreft je waarneming: dit is toch echt een buizerd.

Groeten, William de Jong

RoelThyssen

Dag Willem,

Dankjewel. Kan je me dan even kort zeggen waaraan je dat op die (on)duidelijke foto's kan zien?

Roel

William de Jong

Vragen staat vrij! Helemaal bij beginnende vogelaars / nieuwe forumleden.

Groeten, William de Jong

Guus Peterse

Oké, een paar dingen. Heel globaal: een relatief plompe roofvogel met relatief brede vleugels en korte staart. Maar ook weer niet zo breed als bijvoorbeeld een arend of gier of zo kort als bijvoorbeeld een vale gier. Kortom, daar heb je zonder heel wat ervaring nog niet zo veel aan. Gelukkig biedt het verenkleed, ondanks de veel genoemde variatie, toch nog wel enig houvast. Zo heeft de staart altijd een fijne bandering: een opeenvolging van dicht op elkaar liggende smalle donkere bandjes op een lichte ondergrond, heel anders dan bijvoorbeeld wespendief, havik en sperwer, bruine kiekendief of, ik noem maar wat, slangenarend. En ook al kan het verenkleed variëren van bijna helemaal bruin tot bijna helemaal wit, een paar elementen zie je vrijwel altijd terug: een soort band over de borst (licht op een donkere vogel, toevallig bij jouw vogel goed zichtbaar, of donker op een lichte vogel), een donkere plek op de polsen op de ondervleugel (variërend van een smalle komma tot een dikke vlek), fijne bandering over de arm- en de handpennen (beetje vergelijkbaar met die op de staart) en een lichte, wittige plek aan de basis van de handpennen. En dan vergeet ik waarschijnlijk nog wel iets maar hiermee moet je een aardig eind kunnen komen.
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

RoelThyssen

Dank! Hier leer ik iets van!

gbeersma

Vriendelijke groeten, Gerard Beersma

https://waarneming.nl/users/104779/photos/?